PSbloggens årslista 2016: Årets största besvikelse

Ibland har ett spel marknadsförts på ett sätt som gör det omöjligt för titeln att motsvara alla förväntningar. Besvikelser upplever vi spelare varje år och det behöver inte alltid handla om känslor eller upplevelser; emellanåt släpps det riktiga bottennapp till spel.

I dagens topplista berättar vi om våra besvikelser som vi upplevt under året. Visst är det många speltitlar som förrått vår längtan, men vi bjuder också på saknad efter mer och besvikelsen över människors beteenden.

Martin: Mirror’s Edge Catalyst

Men seriöst? Är ni här IGEN?

Men seriöst? Är ni här IGEN?

Ibland är längtan efter en uppföljare så stor att ens nostalgiska kärlek eldar på förväntningarna så till den grad att de blir helt orealistiska. Mirror’s Edge var i det närmaste ett perfekt spel både när det kom till genomförande, tempo och stil, och därför borde jag insett att uppföljaren omöjligt kunde nå upp till samma nivå.
Till en början älskade jag verkligen Mirror’s Edge Catalyst (6/10), även om den kliniskt rena stilen fått ge vika för Frostbitemotorns bländande grafiska mästerverk. Ganska snart föll dock Faith som från en byggkran, då spelet innehöll på tok för många strider och där tempot dödades fullständigt av den öppna världens många distraktionsmoment.

Toby : inget nytt från From Software

Besviket stängde Toby ned PlayStation Store igen. Inget Dark Souls IV den här veckan heller...

Besviket lämnade Toby PlayStation Store igen. Inget Dark Souls IV den här veckan heller…

Jag har nästan vant mig vid att From Software släpper ett nytt spel runt påsk. Dark Souls II (9/10), Bloodborne (10/10) och Dark Souls III (10/10) släpptes alla med ett års mellanrum, och till 2017 hade jag åtminstone förväntat mig en nyutgåva av Demon’s Souls eller det första Dark Souls till PlayStation 4 med upphottad grafik och silkeslen bilduppdatering. Saknaden är stor.

Fredrik: att Gamergate-rörelsen fortfarande är en sak

Släng din trångsynthet i sopnedkastet tillsammans med hatet, där de hör hemma!

Släng din trångsynthet i sopnedkastet tillsammans med hatet, där de hör hemma!

Det gör mig både arg, ledsen och besviken. När till synes (förhoppningsvis) vettiga människor rättfärdigar en enormt hatisk attityd och stalkar, hotar och trakasserar andra spelare, spelutvecklare eller högljudda röster samtidigt som de döljer sig bakom anonymitet och sin skärm.

Nu är det väl inget isolerat fenomen utan vi ser ju överlag mer och mer rättfärdigande för en extremt hatisk attityd runtomkring i samhället. Hatet har normaliserats och accepterats. Men med tanke på det arv vi som spelare har – en i sig ganska utsatt och lätthackad på nördminorit från början – borde vi fanimej veta bättre än att börja käbbla och hitta hackkycklingar inom våra egna led.

Johan: Street Fighter V

Nej, det är inte The Mannequin Challenge, det är en laggspik!!!

Nej, det är inte ”The Mannequin Challenge”, det är en laggspik!!!

Street Fighter-serien är en av de mest aktade serierna i spelbranschen, och även spel som brukar sträcka sig till folk som inte normalt sett räknar sig som spelare. När Sony basunerade ut att Street Fighter V (6/10) skulle bli PS4-exklusivt var det upplagt för en rejäl kassako för konsoltillverkaren, men det kom snabbt av sig när spelet släpptes i ett ofärdigt och trasigt tillstånd. Det saknades lägen och grundläggande funktioner som pytsades ut med jämna mellanrum under årets gång. Onlineläget var i bästa fall undermåligt, men oftast helt ur funktion. Det tog många månader för spelet att komma upp på banan, och då var det helt enkelt för sent.

Jesper: Stranger in Sword City

Efter den hundrade sammanstötningen, beslöt sig Jesper för att ge orcherna riktiga namn.

Efter den hundrade sammanstötningen, beslöt sig Jesper för att ge orcherna riktiga namn.

Jag älskar japanska rollspel och undergenren grottkrypare. Förväntningarna var höga långt innan jag började min genomspelning eftersom förhandssnacket bland de som spelat den japanska utgåvan fick det att låta lovande. När jag sen väl började spela fullkomligt ruttnade jag på det repetitiva nötandet som krävdes för att klara den första grottan.

Jag tröttnade på spelet nästan innan det kom igång på riktigt. Jag sprang ned i grottan, slogs några strider, och skyndade sedan tillbaka till staden för att vila, sen repetera. I över två timmar pågick detta för att jag över huvud taget skulle ha chansen att komma förbi en boss väldigt tidigt i spelet. Det krävs en viss typ av spelare för att känna sig utmanad av detta och för mig blev det en enorm besvikelse.

Jerry: Friday The 13th: The Game försenas till 2017

Jerry trycker fortfarande febrilt på X för att ropa efter Jason

Jerry trycker fortfarande febrilt på X för att ropa efter Jason. Jason! Jaaaaason!

Gun Media har under året hållit fast att Friday The 13th: The Game skulle komma ut under hösten 2016, men i oktober beslutade de sig för att försena spelet till början av nästa år. Det kändes bittert för min längtan efter att kliva in i Camp Crystal Lake var enormt, men den stora trösten är att lägen för ensamma spelare och Tommy Jarvis kommer att bli inkluderade.

Anton: Deus Ex: Mankind Divided

Vaddå "bara en expansion"? Har du inte hört talas om långsam utveckling?

Vaddå ”bara en expansion”? Har du inte hört talas om långsam utveckling?

Även om spelet är minst lika bra som sin föregångare så är det en besvikelse att ett så efterlängtat spel inte lyckades dra in mig i sin historia. Efter 10 timmars spelande kändes det som att jag bara spelade en expansion av det första spelet och jag valde att lägga spela på hyllan. Där ligger det än idag.

Krille: Sherlock Holmes: The Devil’s Daughter

Det enda Sherlock egentligen ville göra, var att spela ett parti schack.

Det enda Sherlock egentligen ville göra, var att spela ett parti schack.

Där Crimes and Punishments gjorde allt rätt och tog serien i en lovande riktning klantade uppföljaren till det mesta. Med omotiverat långtråkiga spelmoment, flummig handling och helt utan den brittiska charmen slutade vad som verkade så lovande som en fullständig besvikelse.

Har spelåret 2016 bjudit dig på någon besvikelse?

2 kommentarer
  1. Macke86
    • Macke86

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.