PSbloggens årslista 2016: Årets spel

Nu mina vänner, läsare och PlayStation-fantaster, nu är det dags! Under december månad har vi funderat på, våndats bland valen och till slut kommit fram till våra personliga favoriter för årets absolut bästa spel. Det är andra året som jag har fått äran att hålla i våra krönikor vilka kretsar kring spelåret som förlöpt.

Jag finner en stor ära i detta uppdrag och njuter till fullo av alla de bidrag som trillar in vecka efter vecka. Det trevligaste i hela situationen är att jag vet att ingen annan på PSbloggen känner till resultaten. Därför känns det i år extra spännande och pirrigt att avslöja våra tio bästa spel; det är nämligen något helt banbrytande som håller på att ske. Förbered dig på att ta del av en historisk händelse!

10. 7 Days To Die

En skogshuggarzombie och en galen hund kvar innan säkerhet...kanske...

En skogshuggarzombie och en galen hund kvar innan säkerhet…kanske…

Martin: Inte sedan jag började spela Minecraft, har jag känt en sådan skaparglädje blandat med ren och skär skräck. Känslan efter att ha brutit sig in i en militärbas och hittat lådor med åtråvärd ammunition är oslagbar. Den toppas bara av den fasansfulla paniken när man upptäcker att en björn står utanför och gör sig redo till attack. Efter drygt hundra timmar är jag långt ifrån mätt på upplevelsen i Navezgane och ju mer 7 Days to Die (7/10) uppdateras, blir upplevelserna bara bättre och bättre!

9. Zero Time Dilemma

Ohyggligt svåra val är en vardag för de som spelar visuella romaner

Ohyggligt svåra val är vardagsmat för de som spelar visuella romaner

Fredrik: Äntligen. Sagan som började med 9/9/9, fortsatte med Virtues Last Reward, kom till sitt slut. Tredje spelet i trilogin är inte en besvikelse vare sig när det kommer till handling, karaktärer eller tankenötter. Att försöka pussla ihop handlingen kronologiskt är aningen mer knivigt och kräver att hjärnan ibland vänds lite ut och in på, och det är aldrig en dålig sak. Jag ser fram emot vad teamet bakom hittar på härnäst, och väntar under tiden på att Zero Escape: The Nonary Games-samlingen släpps till PlayStation Vita och PlayStation 4 tidigt nästa år. Då kan jag äntligen ge mig på de två första spelen igen.

8. Titanfall 2

STOP! Hammertime!

STOP! Hammertime!

Jerry: Från ingenstans dundrade årets tyngsta förstapersonsskjutare med hårdkokta kolosser i hårdaste metall, och häftiga sprinter på alla tänkbara väggar. Jag blev väldigt imponerad av det starka enspelarläget i Titanfall 2 (9/10), där jag upptäckte en trovärdig kemi mellan piloten Cooper och den karismatiske jätteroboten BT-7274. Det känns helt fantastiskt att röja runt på slagfältet inuti en tungt beväpnad metallgigant.

7. Dishonored 2

Det här tricket lärde jag mig i tomteverkstaden. Krullirullirull!

Det här tricket lärde jag mig i tomteverkstaden. Fixar krulligt hår på nolltid!

Johan: Dishonored 2 (9/10) är ett spel som var snubblande nära att kamma hem full pott i min recension, och detta är mycket på grund av den otroligt detaljerade spelvärlden och de polerade spelmekanikerna. Spelvärlden används som ett berättarverktyg på ett mycket effektivt vis, och Arkane Studios har ännu en gång lyckats skapa ett smygspel som lyckas få utmaningen att kännas belönande. Spelet bjuder även på några av de mest imponerande exempel på nivådesign som jag någonsin har upplevt.

6. The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel

Årets bästa japanska...nä, men varför blir det alltid så här?

Årets bästa japanska…nä, men varför blir det alltid så här?

Jesper: Inget spel har i år har spelat så hårt på mitt känslospektrum, och inget annat spel har ätit så många av mina speltimmar. Jag känner en stor glädje, och nästan en verklig kamratskap med studenterna i Class VII samtidigt som skurkarna lyckas frammana både hat, ambivalens och medkänsla hos mig. Allt detta toppat med det bästa turordningsbaserade stridssystemet någonsin i ett rollspel, fantastisk musik, underbart röstskådespel och en välskriven berättelse. Jag LÄNGTAR efter del tre och funderar nästan på att lära mig japanska för att få ta del av det redan under 2017.

5. Dragon Quest Builders

Jodå, drakarna är ganska stora i Dragon Quest Builders!

Jodå, drakarna är ganska stora i Dragon Quest Builders!

Martin: Det är lätt att jämföra Dragon Quest Builders (10/10) med Minecraft, men sanningen är att det är betydligt mer likt ett Zeldaspel än något annat som släppts i år. Jag finner mig själv återvända till de fyrkantiga äventyren om och om igen, och det är något som talar för spelets värde. I varje ny värld ökas svårighetsgraden, samtidigt som fokusområdena ständigt skiftar. Det var länge sedan jag spelade ett spel med den här genuina kärleken inbakad i vartenda element i världen!

4. Overwatch

Det är fortfarande ingen som listat ut historien i Overwatch. Men alla har kul ändå

Det är fortfarande ingen som listat ut historien i Overwatch. Men alla har kul ändå

Jerry: Blizzard är kända för Diablo och World Of Warcraft, men i maj presenterade de årets i särklass roligaste förstapersonsskjutare. Redan efter att jag spelat första matchen, tyckte jag att Overwatch (8/10) var förbaskat underhållande och sammansvetsat i den geniala bandesignen, och jag ville bara spela mera. Det finns garanterat minst en favorit bland det stora persongalleriet, allt från den svärdviftande Genji till den pyrotekniske galningen Junkrat. Nyckelordet för spelets jättesuccé är att det är så lätt att hoppa in i tumulten och bara ha kul, det spelar ingen roll om jag är amatör eller proffs – Overwatch är för alla.

3. Rise of the Tomb Raider

Åh nej, finns det björnar i det här spelet också???

Åh nej, finns det björnar i det här spelet också???

Jesper: Omstarten av Lara Crofts äventyr har verkligen levererat i båda instanserna! Trots en halvträig berättelse tycker jag den lite mer sårbara Lara lyfter intresset och känslan till nya höjder. Jag satt verkligen och huttrade när Lara frös vid en lägereld i Sibirien i sitt linne. I sina bästa stunder överglänser detta matinéäventyr konkurrenterna, och klättergåtorna är helt underbara. Uppgraderingssystemet för vapen och jakten på material ger det även djup och liv till äventyret.

Krille: Uppföljaren till fantastiska Tomb Raider gör verkligen allting rätt. Med tydligt fokus på utforskande och överlevnad går det en helt annan väg än Uncharted-serien, och visar på samma gång hur man på bästa sätt blandar historieberättande med alldeles lagom stora öppna världar.

2. Dark Souls 3

He thrusts his fists against the posts and still insists he sees the ghosts

He thrusts his fists against the posts and still insists he sees the ghosts

Johan: From Softwares framgångsmaskin tuggar vidare och spottar ur sig ytterligare ett ruskigt väldesignat spel i Souls-serien. Det må ha lite fler kvalitetsdalar jämfört med det bländande Bloodborne (10/10) , men samtidigt finns det enorma toppar som lätt gör att problemen känns obefintliga. Omspelningsvärdet är gigantiskt, och med tanke på att mer expansionsinnehåll är på gång under nästa år kommer det bara att bli bättre.

Toby: From Software har gjort det igen. Visst, Dark Souls III (10/10) har inte samma omedelbara vildsinthet som det första spelet eller fjolårssuccén Bloodborne hade, utan det känns mer som en ”Best of”-samling med allt som gör utvecklarens spel så bra. Mycket känns igen sedan tidigare, men det är alltid en fröjd att sakta ta sig igenom deras spel i vetskapen om att obscent orättvisa fiender väntar runt varje hörn. Så fort du kopplar av så är det kört – precis som det ska vara.

Fredrik: Det kanske mest förutsägbara valet, men ett spel som får min röst med all rätt. Efter visst fumlande med spelmekanik, bossar och världsdesign i Dark Souls II (9/10) har From Software tagit sig i kragen rejält med det tredje spelet. En stor, mer eller mindre sammanhängande värld, som berättar en intressant historia. Minnesvärda platser, ohyggligt ondskefulla bossar och den alltid lika nedriga Patches. Vad finns det inte att falla handlöst för? Om nästa DLC-paket är lika intressant som Ashes of Ariandel vet jag var jag kommer tillbringa nästa vår.

1. Uncharted 4: A Thief’s End

Äntligen ett år utan ett Souls-spel på första plats. Vi firar med fyrverkerier!

Äntligen ett år utan ett Souls-spel på första plats. Vi firar med fyrverkerier!

Anton: Årets minst överraskande spelupplevelse var också årets bästa. Det spelar ingen roll att de “gjort det förut”. Historien höll mig både intresserad och gripen, miljöerna gav mig både sug i magen och varmt i hjärtat, striderna var utmanande men kontrollen precis. Dessutom var röstskådespelet i det närmaste perfekt. Jag vill att Troy Baker och Nolan North startar en podcast och bara tjafsar med varandra i timme ut och timme in.

Krille: Fantastisk regi, häpnadsväckande vyer, skön humor och störtsköna karaktärer. Med de mest spektakulära actionscener jag någonsin varit med om bevisar Naughty Dog återigen hur långt före alla andra spelutvecklare de är.

Toby: Åh, Uncharteds återkomst till PlayStation 4 är en fröjd för ögat. Den solvarma färgpaletten och matinéäventyret är spelglädje när den är som allra bäst, och det har varit otroligt roligt att hänga med Naughty Dog i deras mastodontresa med Nathan Drake i huvudrollen.

Håller du med vår lista eller saknar du något spel? Kommentera gärna!

2 kommentarer
  1. Macce_1
  2. Alestes Alestes

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.