PSbloggens årslista 2013: Årets största överraskning

God jul! Det är inte bara tomtedags, utan också läge att sammanfatta 2013 års spelupplevelser. Varje dag fram till nyårsafton bjuder vi på redaktionens bästa, sämsta och mest minnesvärda spel – och något bättre avslut på året finns väl knappast?

För att förvåna lika mycket som den där perfekta julklappen passar vi på att inleda med årets största överraskning, en lista på de där spelen som helt enkelt överrumplade oss.

Fredrik: Final Fantasy XIV: A Realm Reborn

Årets överraskning för resten av redaktionen är att Fredrik spelat ett flerspelarspel. Sist det hände var förmodligen en Tekken-match någon gång under andra halvan av nittiotalet.

Årets överraskning för resten av redaktionen är att Fredrik spelat ett flerspelarspel. Sist det hände var förmodligen en Tekken-match någon gång under andra halvan av nittiotalet.

På pappret känns mixen av massivt onlinespel och Final Fantasy lite märklig. För ett  år sedan kändes det som en blöt lax i ansiktet när Square Enix utannonserade Final Fantasy XIV. Och nu i år, efter många förseningar och problem, lanserades den omgjorda versionen A Real Reborn. Få blev nog lika förvånade som jag över att det faktiskt var roligt och bibehöll stora delar av det som utgör Final Fantasy. Att spelarbasen verkar vara betydligt äldre, eller åtminstone mer mogen, än i andra MMO-spel gjorde faktiskt upplevelsen riktigt trevlig.

Joakim: Guacamelee!

Guacamelee! har faktiskt mer gemensamt med Super Metroid än den där avocadobaserade röran som heter nästan likadant.

Guacamelee! har faktiskt mer gemensamt med Super Metroid än den där avokadobaserade röran som heter nästan likadant.

Sent på året dök det här färgsprakande äventyret upp i min PS Vita, mest tack vare att det var gratis på Playstation Plus. Trots att det ganska slaviskt följer stilen Metroidvania utan att egentligen ta några nya grepp lyckas det kännas otroligt fräscht. Berättelsen balanserar mellan humor och allvar på ett härligt sätt och alla nya förmågor gör både strider och plattformsmoment mer och mer intressanta allteftersom. Drinkbox Studios är numera en studio jag följer med stor förväntan.

Johan: Remote play fungerar!

Efter många om och men går det till slut att spela Ico på PS Vita. Det är årets överraskning, det!

Efter många om och men går det till slut att spela Ico på PS Vita. Det är årets överraskning, det!

Sony har vid två tidigare tillfällen försökt lansera denna funktion utan framgång, och när de började tala om Remote Play en tredje gång var jag omedelbart skeptisk. Därför blev min förvåning total när jag upptäckte att det faktiskt fungerade denna gång! Det är inte alltid ett optimalt sätt att spela, men det faktum att ens går att använda gör att utvecklare kan ta det på allvar i framtida projekt.

Jonas: Oculus Rift

Åttiotalets version av framtiden är snart här!

Åttiotalets version av framtiden är snart här!

Under årets Gamescom-mässa tog jag mig lite tid för att se vad virtual reality-maskinen Occulus Rift är för något. Efter en session med ett mediokert krigsspel stod jag bara och gapade över den enorma potentialen som maskinen har. Företaget sägs vara i förhandlingar med Sony om att eventuellt släppas till PlayStation 4. Jag hoppas verkligen att det blir sanning.

Krille: Resogun

Jobbig dag på jobbet som stridspilot? Knappast, det här är rena barnleken jämfört med spelets svårare partier.

Jobbig dag på jobbet som stridspilot? Knappast, det här är rena barnleken jämfört med spelets svårare partier.

Nog för att jag alltid varit svag för sidskrollande rymdskjutare och galet intensiva så kallade bullet hell-spel där fokus snarare ligger på att undvika inkommande skottsalvor än att skjuta ner fiender, men att jag skulle falla så pladask för Resogun hade jag aldrig trott på förhand. Den hypnotiserande estetiken, den klassiska spelmekaniken kombinerat med moderna grepp och den perfekta svårighetskurvan har redan fått mig lägga ned ohälsosamt många timmar, och fler lär det bli.

Simon: Far Cry 3: Blood Dragon

Hur är det möjligt att inte älska ett spel som har dinosaurier som skjuter laser ur ögonen? (Facit: det är inte möjligt).

Hur är det möjligt att inte älska ett spel som har dinosaurier som skjuter laser ur ögonen? (Facit: det är inte möjligt).

För precis ett år sedan längtade jag av hela mitt hjärta efter en expansion till Far Cry 3. Jag tänkte att det skulle bli den sedvanliga spelarflörten och att Jason helt enkelt skulle knivhugga ytterligare några pirater i strupen, flå fler utrotningshotade djur och stöta på några nya bisarra bifigurer. Resultatet blev så mycket bättre.

Far Cry 3: Blood Dragon förkroppsligar allt vad min inre tolvåringar älskar och kryddar med en rejäl dos ultravåld, ostiga repliker och genial elektronisk musik. Det blandar en science-fiction-estetik att dö för med dödsdinosaurier och en vapenarsenal som skulle kunna spränga valfritt medelhögt berg.

Toby: The Walking Dead: 400 Days

400 ångestladdade val senare.

400 ångestladdade val senare.

När väntan på den andra säsongen av The Walking Dead blev för stor bjöd Telltale Games på en liten prolog i form av 400 days. Den beskrev händelserna som några av de nya karaktärerna fått gå igenom, med fem starka berättelser som totalt tog en halvtimme att spela sig igenom. Men det räckte gott och väl, mycket tack vare att ens beslut fördes vidare till nästa säsong och för att det bara kostade 45 kronor att få stilla hungern.

Vi har förvånats av tekniska framsteg, genrer som lever upp på nytt och knäppa rymddinosaurier, men vad har överraskat dig mest under 2013?

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.