Full pott: PSbloggens höjdarspel del 4

Filmiska storspel med enorma budgetar i spelserien och titlarna är en verklighet som har skämt bort oss spelare under flertalet år nu. Bakom verken hittar vi spelstudior som investerar allt de har i manusförfattande, karaktärsutveckling, spänning och ibland fantastiska spelupplägg.

Den sista artikeln om våra kära tiopoängare handlar till största delen om dessa typer av upplevelser. Japanska och amerikanska utvecklare får delad förstaplats denna gång, men oj, vilka spel de har producerat.

The Last of Us: Left Behind 2014-02-25

Recensent: Johan

Mästerverket The Last of Us var så bra att jag aldrig plockade upp det och spelade om det. Min känsla var så gripande och påtaglig att jag lät den stanna efter att sluttexterna rullat. När du recenserade expansionen Left Behind till PlayStation 3, påstod du att Naughty Dog höjt ribban ytterligare och att extramaterialet på sina håll var bättre än originalet. Vad är det med denna avstickare som gjorde att du kände på det sättet? Är det för att det är en slags prolog, att speltiden var kortare eller något annat?

När en expansion ska försöka fylla i hål i en berättelse som är så otroligt gripande som den i The Last of Us krävs det ju en hel del balanserande på en fin linje. Det hela måste kännas additivt och inte bara som fluff för att ge spelarna en ursäkt att återvända till spelet. Inte nog med att Naughty Dog matchar den dramatik och hjärtekrossande sorg som huvudspelet bitvis framkallar, de gör det dessutom med mindre spelrum. Samtidigt lyckas spelutvecklaren även skildra en värme i denna karga spelvärld som jag inte hade förväntat mig, och det gör de sorgliga ögonblicken ännu mer slagkraftiga.

Uncharted 4: A Thief’s End 2016-05-17

Recensent: Jesper

När Nathan Drake skjuter sig igenom sitt fjärde äventyr, gör han det med bravur helt uppenbart. Uncharted 4 upplevde du såpass bra att du till och med skrev en ode om din upplevelse och du påstår även att du faktiskt trivs i flerspelarläget där du umgås med andra människor på internet i olika bataljer.
Vad är det med Naughty Dog och deras Indiana Jones-inspirerade äventyr som gör att du trillar dit så hårt varje gång? Ser du någon risk att kvaliteten kommer att minska nu eftersom en del starka namn i spelstudion har gått vidare till andra utvecklare?

Det allra bästa med Uncharted-spelen är spännande berättelser med perfekt avvägt tempo kombinerat med roliga och intressanta personer. Just Uncharted 4 bjöd på en alldeles underbar scen hemma hos Nathan om hur en äventyrares vardag ser ut. En fullkomligt briljant kontrast till båtjakter och eldstrider i rasande tempo. Att spelen dessutom håller högsta klass avseende ljud och bild bidrar till storheten.

Även om Naughty Dog skulle tappa några tunga namn, tror jag ändå att kvalitetstänket sitter i väggarna och har blivit en del av företagskulturen. De tillhör den tunna skaran av spelstudior som alltid får mycket uppmärksamhet när de släpper något nytt, eftersom de lyckats charma både spelarna och recensenterna med sina alster. Jag är övertygad om att de kommer att kunna ersätta de som lämnar med riktigt duktiga medarbetare som lever upp till sina föregångare.

Dragon Quest Builders 2016-10-13

Recensent: Martin

Dragon Quest Builders beskrivs av dig som ett kärleksbarn mellan Minecraft och Zelda. Det borde onekligen få en stor skara spelare intresserade och nu är uppföljaren på ingång. Du nämnde kameran och bristen på konfigurering av knapparna som de enda svagheterna med spelet. Dök det upp fler irritationsmoment när du fortsatte spela efter recensionen publicerades? Finns det någonting du har på önskelistan inför uppföljaren eller vill du bara ha mer av samma?

Efter att ha fortsatt mina äventyr i Dragon Quest Builders har känslan av storhet och trivsel snarare ökat, än att jag har irriterat mig på kontroller och kamera. De kapitel som spelet utspelar sig i, binder ihop en berättelse som blir mer och mer fantastisk ju längre jag kommer. Även utmaningen ökar genom att variabler ändras, men helhetsupplevelsen blir aldrig lidande utan snarare mer komplett.

Om det är något i Minecraft som jag verkligen älskar, är det samspelet med andra spelare och detta är något som jag verkligen hoppas se infört i uppföljaren. Att få uppleva ett lika grandiost och underhållande äventyr tillsammans med en vän i soffan eller online skulle få mig att hoppa högt av glädje!

Persona 5 2017-04-13

Recensent: Jesper

Det är inte ofta vi ser en bild på en spelmeny i våra recensioner, men Persona 5 är enligt dig ett grafiskt mästerverk och därför delade du med dig med huvudmenyn i din text. Du skriver också att röstskådespeleriet, spelmekaniken, berättelsen och musiken håller toppklass och det är därför inte speciellt svårt att försvara din fullpoängare. Berätta gärna vilka intryck som spelet gjorde som du minns än idag. Vilka är dina starkaste minnen du bär med dig från fantomtjuvarnas grandiosa äventyr?

Persona-spelen generellt och Persona 5 i synnerhet glänser allra starkast kring relationerna mellan karaktärerna. I spelets början är huvudpersonerna ytligt bekanta och under spelets gång växer vänskap fram och som spelare känns det som om jag är med i den gemenskapen. Ett annat minne som etsat sig fast är bossen Kamoshida i första slottet och hur hans representation på andra sidan lyckades locka till skratt trots hans vidriga personlighet. Slutligen minns jag helhetsintrycket, där varenda liten detalj i spelet känns superpolerad och helt i linje med att förmedla en homogen spelupplevelse där allt passar in och hänger ihop.

Saknar du någon mastodont i listan?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.