För femtioelfte gången utlovas ett ”riktigt” Alien-spel i och med Alien: Isolation

Nyheten finns redan där ute i mediabruset – SEGA låter utvecklaren The Creative Assembly göra ett spel baserad på Alien och Aliens. Alien: Isolation ska utspelas 14 år efter Alien och 43 år före Aliens, antagligen för att få det bästa av två världar då trean och fyran (samt alla spin-offs) inte brukar förekomma högst upp bland favoriterna i denna filmserie. Givetvis får vi också närmast en garanti att det den här gången ska bli ett ”riktigt” Alien-spel. Precis som det sades med både Aliens vs. Predator och Aliens: Colonial Marines under denna konsolgeneration.

Jag minns själv när jag under Gamescom-mässan för tre och ett halvt år sedan satt i en perfekt möblerad låtsasbunker för att höra hur Randy Pitchford, mannen bakom Borderlands, berättade att de skulle lyckas med att fånga stämningen i Aliens. Spelsekvensen som spelades upp från Colonial Marines bekräftade all hajp och senare förhandsevent pekade åt samma håll – det här skulle bli det bästa Alien-spelet.

Allt vi fick se och spela vara bara en fasad, förutom för sajten som recenserade förhandsversionen, då det visade sig vara en miserabel upplevelse med lika många buggar som ogenomtänkta beslut. Sedan blev det en stor nyhetsstorm där det påstods att utvecklaren hade fört SEGA bakom ljuset och använt stora delar av pengarna på andra spel istället, att (sämre) utvecklare fick ta över deras arbetsuppgifter (så kallad outsourcing) och att Pitchford och gänget hela tiden visste om vilken kalkonfest det var. Sanningen lär aldrig komma fram till det offentliga ljuset, men som vanligt är det säkert någonstans i mitten som vi hittar verkligheten.

Det här är dock inte anledningen till att jag blir skeptisk över Alien: Isolation, även om SEGA har blivit mästare på att utlova att nästa spel minsann ska bli steget tillbaka till kvalitet (hej Sonic och… Alien!). Nej, det beror på att utvecklaren under det senaste årtiondet har pysslat med nästan enbart strategispel.

Brittiska The Creative Assembly har kanske dolt kvaliteter som sträcker sig bortom strategikrig i Rom, men jag får enbart vibbar från deras landskollegor med namnet Codemasters. Under den senaste konsolgeneration har de primärt lagt tiden och pengarna åt olika slags bilspel, även om det också gjordes några lågbudgetspel till diverse konsoler (och ja, de släppte också spel i flera olika genrer, men dessa titlar gjordes av andra utvecklare), men ett nytt sug efter action och krig fick dem att starta en falang som skulle fokusera på det och därmed skapa en bredare, intern katalog. Resultatet? Nya, överkomplicerade delar i Operation Flashpoint-serien och ökända, usla actionspel som Damnation, Rise of the Argonauts och Bodycount.

Efter släppet av ständigt försenade stolpskottet Bodycount insåg Codemasters att detta inte höll och valde att säga upp hjärngänget bakom alla skjutartitlar. De lärde sig läxan att de ska hålla sig till det de är bra på – bilspel. Ja, tills nästa gång de får för sig att ta sig an den populära genren för stunden.

Jag är fullt medveten om att jag är supercynisk över detta. Alla studior som jobbar med flertalet genrer har alltid börjat någonstans, men det är sällan som så pass nischade studior (under en mycket lång tid) lyckas med att gå över till det förmodade grönare gräset. Den trenden får mer än gärna brytas med just Alien: Isolation eftersom jag gillar tanken bakom spelet. Fast historiken pekar åt något helt annat. Fråga bland annat Codemasters om detta.

4 kommentarer
  1. jonasbylin jonasbylin
  2. Simon Campanello Simon Campanello
    • Jonas Aronsson Jonas Aronsson
      • Simon Campanello Simon Campanello

Kommentera