Bioshock-studion Irrational Games stänger efter 17 år och 7 spel

Förra årets kritikerrosade Bioshock Infinite blev det sista projektet att lämna Irrational Games ritbord. Igår kom beskedet att studion stänger efter släppet av spelets sista expansion Burial at Sea, och utvecklingen av Bioshock går vidare till annat håll.

Allt som allt har studion varit verksam i 17 år och just Bioshock är den serie som kommer att lämna mest avtryck på spelbranschen. När det första spelet släpptes för snart åtta år sedan var det revolutionerande i sitt sätt att fånga känslor och berättande i en genre som mest präglats av stora vapen och snabb action. Ironiskt nog fick förra årets uppföljare, Infinite, kritik för att luta sig för tungt på just dessa element.

Men för att hitta själva urkällan till Bioshocks många framsteg får vi backa bandet till 1999. Då släppte Irrational sitt första spel, System Shock 2. På rymdskeppet Von Braun återfinns många av de berättarknep som studion senare använde sig av i Rapture och Columbia. Med skräcken tätt upp i halsen smyger en ensam besättningsmedlem runt i den galenskap som utbrutit i ett scenario som starkt påminner om den krossade undervattensutopin i de första två Bioshock. Här finns också samma balans mellan rollspel och förstapersonsskjutare, och det var här de numera vitt spridda ljuddagböckerna fick sitt ordentliga fäste.

Vad gäller de anställda på Irrational Games är det fortfarande ovisst för många. Ken Levine, studions kreativa ledare, skriver i ett öppet brev att de gör vad de kan för att så många som möjligt ska få ett nytt jobb, inte minst inom 2K-koncernen där Irrational ingår. Rättigheterna till spelserien kommer också att stanna hos 2K, så vi har knappast sett det sista av varumärket.

För egen del kommer Levine att starta upp en ny studio inom 2K. Det blir ett mindre projekt med runt 15 före detta Irrational-medarbetare och de tänker satsa på vad många upplevt som Bioshocks styrkor.

I sinom tid ska vi presentera en ny satsning med ett nytt mål: Att göra berättardrivna spel för den inbitne spelaren som är högst omspelningsbara. För att få ett så nära förhållande till våra fans som möjligt, kommer vi att fokusera enbart på saker som levereras digital”, skriver han.

Även om det alltid är tråkigt att en studio som vågat gå sin egen väg stänger låter det åtminstone som ett bra mål för framtiden.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.