Recension: Zen Pinball 2: Star Wars Rebels [PS4, PS3]

Om det är två saker som jag har överkonsumerat i mitt liv så är det Star Wars och flipperspel. Jag var den där killen som kunde stå och spela upp hela studiebidraget i spelhallen och som gärna tillbringade helgerna i sällskap med Luke, Chewbacca och Yoda. Det finns med andra ord en anledning att jag hungrigt slänger mig över Zen Studios bidrag till en bättre framtid och för mig kanske en skön tidsresa tillbaka till tonåren.

Zen Studios har tagit ungefär samma väg som Telltale Games; de har hittat ett bra ramverk för att utveckla spel vilka är lika i grunden men som skiljer sig till utförandet. I detta fall handlar det inte om förmågan att leverera en berättelse eller en gripande upplevelse utan istället en gedigen flipperupplevelse med extraordinära inslag. Som vanligt när det gäller Zen Pinball, bjuds jag på en känsla som inte går att få i någon spelhall (om det nu hade funnits någon kvar) utan en virtuell och något skruvad flipperupplevelse.

YES! På väg upp i rampen, hoppas nu bara att kulan har "kraften" att klara sig hela vägen!

YES! På väg upp i rampen, hoppas nu bara att kulan har ”kraften” att klara sig hela vägen!

Jag kan redan nu erkänna att jag är mer förtjust i en annan tillverkares virtuella flipperspel men jag måste ge Zen Studios beröm; de är bra på det de gör. De tar steget längre än en flippersimulator eftersom de skalar bort onödiga saker som själva bordet och istället lägger till karaktärer som rör sig fritt över spelplanen. Personligen upplever jag den här tolkningen av flipper som en smula distraherande men för någon som inte behöver ha 100% fokus på kulbanor och vinklar är det förmodligen mer underhållande.

Star Wars Rebels har vad jag kan utläsa en bra anknytning till den animerade serien, något som förhoppningsvis tilltalar en kommande generation flipperspelare. Det har även en ganska intressant mängd med uppdrag som måste klaras innan man når det åtråvärda ”Wizard mode”, det allra sista uppdraget som garanterat öser poäng över dig om du är skicklig.

Jag har spelat Star Wars Rebels på både PlayStation 3 och PlayStation 4 och skillnaden är markant; jag har betydligt mer kontroll när jag hukar mig över det virtuella bordet som erbjuds mig i den senaste generationen Sony-konsoler. För första gången upplever jag dessutom fenomenet multiball med fyra stålkulor; en sällsamt belönande upplevelse som landade mig över 65 miljoner poäng och ett antal extrabollar.

Zen Pinball 2: Star Wars Rebels är ett bra flipperbord om du gillar universat och inte har något emot att bli distraherad av att karaktärerna hoppar omkring lite grann. Om du dessutom taggas av att utmana kompisar i lag på PlayStation Network, då är nog det här något för dig.