Recension: Zen Pinball 2 – Portal [PS4]

Som jag har längtat efter att få återvända till Aperture Laboratories och få återförenas med Wheatley, ATLAS, P-Body och GLaDOS! Spelserien Portal är från botten och upp fantastiskt bra och bygger på sköna klurigheter ackompanjerat av ett genialiskt skrivet manus. Zen Studios erbjuder nu spelare runt om i världen att åter träda in i den blå portalen och den här gången hamnar vi med ljusets hastighet i ett flipperbord! Hur väl gifter sig den här udda kombinationen undrar jag?

De flipperspel som jag faller pladask för har alla några saker gemensamt; de har ramper med ett naturligt flyt, frenetisk men belönande multi-ball och gömda nivåer. På moderna flipperspel ligger de här gömda nivåerna oftast på den övre delen av spelet (alltså nära glasrutan) men de äldre varianterna hade dem ofta under det vanliga bordet. Flipperbordet Portal har flera gömda nivåer som får mig att le inombords när jag upptäckt dem.

Uppdragen som erbjuds är relevanta för Portal-spelen; jag försöker mig på allt ifrån grundläggande portalträning, laserbroar till att förstöra fabriken som tillverkar de charmiga men dödliga automatkanonerna. GLaDOS är noga med att kommentera all framgång och (för all del) alla misslyckanden på sitt unika och underhållande sätt.

Provar försiktigt en hard light bridge under tiden jag flipprar ur på bordet nedanför!

Provar försiktigt en ”hard light bridge” medan jag flipprar ur på bordet nedanför!

Bordets upplägg erbjuder ett riktigt skönt flyt i spelandet och har flera viktiga aktiveringspunkter som är sådär skönt svåra att träffa; ett måste för ett flipper av rang. Karaktärernas dialoger (och GLaDOS monologer) är träffsäkra och roliga, precis som i spelen från Valve, vilket förhöjer stämningen mycket.

Jag har alltid höjt flipperborden från The Pinball Arcade till skyarna eftersom de är virtualiserade versioner av bord som ätit upp många av mina femkronor förr i tiden. Nu, efter att ha tillbringat ett antal timmar i Zen Studios värld, är jag nu mogen att jämställa dem. Eftersom bordet handlar om portaler, finns det ingen möjlighet att skapa ett verkligt flipper som lever upp till namnet. Här briljerar Zen Pinball verkligen i sin övernaturliga charm och levererar ett gediget bord med mängder av stålkulefrenesi och utmaningar som passar väl in i Valves universum.