Recension: Z-Run [Vita]

Efter succéer som The Walking Dead, Dead Island och Dead Rising verkar det som att de flesta utvecklare i spelindustrin har hoppat på framgångståget med odöda. Beatshapers – företaget bakom StarDrone Extreme – är definitivt med på tåget och bjuder oss här på något som liknar en zombievariant av Temple Run, åtminstone på ytan.

Spelaren ikläder sig rollen av en kvinnlig eller manlig student som precis ska njuta av semester i storstaden när zombieapokalypsen bryter ut – typiskt! Instinktivt börjar den maniska flykten ut ur staden mot säkerheten på landsbygden, bort från de odöda som försöker slita allt levande i stycken.

I en situation där varje gata är fylld av ruttnande zombier och där räddningen hägrar utanför staden, då skulle i alla fall jag sprungit så fort jag kunnat för att lämna allt det onda bakom mig. Det trodde jag också att spelet gick ut på innan jag startade upp det för första gången. Redan efter några minuter inser jag dock att spelet går ut på att jogga eller lunka ut ur staden – det går alldeles för långsamt!

Den olycksbenägna studenten visas i tredjepersonsperspektiv och det är spelarens uppgift att styra undan från skräp som blockerar framfarten och akta sig för de levande döda. Det går att attackera zombierna eller undvika dem, men varje akrobatisk manöver tär dock på uthålligheten. Det gäller därför att hålla reda på hälsan men också hushålla med energin. På pappret låter det här ganska intressant men i praktiken är funktionerna tyvärr taffligt utformade och blir till slut bara irriterande.

Zombieapokalyps? Perfekt kväll för en joggingtur.

Zombieapokalyps? Perfekt kväll för en joggingtur.

Närstridsvapen som hittas under joggingturen (oftast i slutet av banorna) är i princip meningslösa eftersom de missar målet ungefär varannan gång men slukar ändå energi vid varje knapptryckning. Skjutvapen går att hitta också och de är ganska effektiva men tyvärr finns det alldeles för lite ammunition att hitta för att de skall vara användbara i längden.

Trött jogging och dåligt implementerad vapenmekanik ackompanjeras av fruktansvärt tråkiga banor som genereras slumpmässigt varje gång de startas. Bilar, zombier och övriga hinder återanvänds friskt vilket innebär att spelet visar upp samma lastbil, samma trappuppgång och samma zombie om och om igen, gata upp och gata ner.

Ukrainska utvecklaren Beatshapers stoltserar i ett blogginlägg om funktioner som ska attrahera spelare från de övriga zombiespelen att köpa Z-Run. Spelaren som gillar Dead Rising lockas med knasiga vapen såsom en elgitarr men tyvärr kan inte min karaktär använda den eftersom den verkar sitta fastlimmad på ryggen. The Walking Dead-entusiasten frestas med valfriheten i vilken väg som ska användas för att komma ut ur staden men tyvärr spelar det inte någon större roll – det mesta ser likadant ut ändå.

En gitarr är ett givet tillbehör för den seriöse löparen.

En gitarr är ett givet tillbehör för den seriöse löparen.

Z-Run innehåller till och med ett rollspelselement där karaktärens färdigheter utvecklas under spelets gång, men när spelet är avklarat första gången finns det för mig vare sig ork eller lust att spela igen för att uppgradera min student. Och då har jag inte tillbringat mer än några timmar för att ta mig ur staden.

Spelet skulle till en början släppts under förra sommaren men försenades eftersom utvecklaren ville skapa ett större och bättre spel. Nu, nästan ett år senare sitter jag med facit i hand och undrar om det inte vore bättre ifall de begravt det istället. Å andra sidan hade Z-Run kanske kommit tillbaks från de döda för att jaga och plåga mig? Eller var det kanske precis det som hände?

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.