Recension: WRC 6 [PS4]

Tiden är inne för att bränna däck, ta skarpa kurvor och visa sina rallykunskaper i WRC 6, den senaste delen i officiella rallyspelserien. Personligen är det länge sedan jag spelat ett ordentligt rallyspel, senast var Colin McRae Rally 2 för cirka 16 år sedan, så detta är en intressant återkomst till genren för mig.

Det finns både spellägen för en spelare, ett onlinestöd och givetvis finns möjligheten att köra med en kompis på delad skärm, precis som den gamla goda tiden. Tyngden ligger i mästerskapsläget och det finns olika klasser att välja mellan innan jag drar iväg på en fartfylld åktur. Jag gillar att det går att skapa en egen turnering och välja vilka sträckor jag vill ha med på kalendern.

Grafiken är väldigt vacker och framför allt välputsad, med livfulla omgivningar från till exempel de värmländska skogarna från Svenska Rallyt, och jag är lite stolt att min hemstad Torsby finns tillgängligt i spelet. Fartkänslan är imponerande när jag kör för fullt, och tempot håller ständigt måttet. Jag hittar inget att klaga på när det gäller banornas design, de är kryddade med en utmaning som ger mersmak och en drivande lust att få en bättre tid än loppet innan.

Mina favoritbanor är faktiskt på hemmaplan i Värmland. Snön yr när man glider på de halkiga spåren i till exempel Karlstad.

Mina favoritbanor är faktiskt på hemmaplan i Värmland. Snön yr när man glider på de halkiga spåren i till exempel Karlstad.

Ett rallyspels viktigaste pusselbit är kontrollen och den måste fungera helt perfekt för att få känna sann glädje på vägarna, men inte tusan är styrningen felfri i spelutvecklarna Kylotonns verk. Det känns helt fantastiskt att glida omkring på de snöiga spåren på Vargåsen eller de fartfylla sträckorna i Finland, men i vissa fall när jag ska svänga i en skarp kurva efter att ha bromsat i hög fart känns fordonet som en betongklump med fyra hjul, och det blir värre ju mer stryk bilen får efter kollisioner.

Naturligtvis handlar det om att lära sig att kunna använda bromsarna på rätt sätt innan svängarna och det är en del av tjusningen med bilspel, men inte på bekostnad av flexibiliteten. Det blir inte lättare av att bilen inte kan repareras förrän nästa dygn, för jag måste köra med det skick bilen är i på samma dag även om det är två banor kvar av dygnet.

Kartläsarens uppgift är att hjälpa mig under färden genom att förvarna om när kurvorna kommer, men jag tycker att hans röst är väldigt stressande och ibland förvarnar han lite för tidigt. Jag följer hellre de tydliga riktlinjerna som visas längst upp på skärmen för jag litar mer på dom än när medpassageraren utbrister ”bromsa” eller ”hårnålskurva” med en jobbig brittisk accent.

Jag gillar att det går att köra på olika tider av dygnet och låta vädret påverka åkturen, men att köra i nattetid är en plåga. Bilens framljus har alldeles för skarpa vita toner och det stör min sikt under körandet.

Det

Det är bara att åk’, sa slalomlegenden Ingemar Stenmark en gång. Vilken tur att han inte syftade på rally.

Du behöver inte vara rallyfantast för att uppskatta WRC 6, det är faktiskt roligt att trycka gasen i botten och bara ge järnet, men visst tror jag att rallyälskare har en fördel. Jag kan inte mycket om sporten i allmänhet men att köra rally i tv-spel är underhållande och det bevisas bra här även om det finns lite grus i maskineriet. Trots en vacker yta, fördjupad turnering och onlinestöd så är inte detta en speciell revolution i sig, bara en godkänd åktur utan några större överraskningar.

Kommentera