Recension: Tricky Towers [PS4]

Det är svårt att titta på Tricky Towers utan att se en tydlig koppling till ett av spelhistoriens mest väldesignade spel, nämligen Tetris. Det är därför enkelt att avfärda spelet som en simpel klon, men faktum är att skillnaderna är större än vad första anblicken föreslår. Visst, de klassiska Tetris-blocken spelar en stor roll i Tricky Towers, men vad du gör med dem skiljer sig nämnvärt från det klassiska radutplånandet i källmaterialet.

Den stora skillnaden i detta spel är att alla byggklossar påverkas av gravitation, vilket innebär att du inte bara kan stapla upp som du vill. Du måste se till att basen är tillräckligt stabil för att ge stöd till din skapelse.

I Tricky Towers ställs du inför tre olika lägen som erbjuder en variation av utmaningar. Först ut har du Race, där du måste bygga ett torn till en utsatt höjd innan tiden rinner ut. Det finns även ett lite klurigare pusselläge där du får ett bestämt antal klossar som du måste placera utan att bygga ovanför en bestämd gräns. Sist, men inte minst, har vi Survival där vi med hjälp av ett förutbestämt antal klossar ska bygga ett torn utan att några bitar hamnar utanför spelplanen.

promo_2player_Race_V03[1]

Av erfarenhet hör lutande torn hemma i Pisa, och inte i Tricky Towers.

Till din hjälp har du under senare utmaningar tillgång till ett begränsat antal magiska egenskaper som bland annat kan förvandla dina block till en tegelversion, vilket ger bättre stabilitet i bygget om du placerar det rätt. Du kan också täcka ditt nästa block i klängväxter, som i sin tur sprider sig till angränsande block när du har placerat det. Det gör att de sedan kommer att hänga ihop, på gott och ont. Det finns dock en elak motståndare som med jämna mellanrum gör sitt bästa för att sabotera dina byggen. Din fiendes specialattacker gör att du måste hantera allt från gigantiska versioner av dina ordinarie block, till otympliga skapelser som pianon.

Enspelarläget erbjuder 50 olika utmaningar som väldigt snabbt blir komplexa och svårövervunna, men du kan också sysselsätta dig med ett ändlöst läge som kontinuerligt skickar block till dig tills du har tappat tre stycken över kanten. Här kan du jämföra dina färdigheter med dina vänner på en topplista som visar hur många block du lyckades stapla.

När ett piano blandar sig in i leken kan det snabbt bli lite komplicerat.

När ett piano blandar sig in i leken kan det snabbt bli lite komplicerat.

Den riktiga behållningen ligger dock i flerspelarläget där du kan tävla mot upp till tre vänner, både lokalt och via PlayStation Network. Här är i synnerhet Race eller Survival de riktigt underhållande lägena då det finns upplägg för riktigt spännande dueller och galna matchvändande sekvenser tack vare de olika magierna. Här kan du välja om du vill använda ljus magi för att förbättra ditt eget läge, eller mörk magi för att sabotera för din motståndare. När matcherna är täta, blir stressen hög och fuskbygget du började med i botten kan göra sig påmint ganska omgående.

Spelet känns överlag väldigt polerat, men för folk som föredrar enspelarupplevelser är innehållet relativt tunt. Det är det lokala flerspelarläget som gör att detta spel kan sticka ut i mängden, och jag vill påstå att det borde vara ett solklart inslag hos alla som gillar tävlingsinriktade spel på festen. Det är enkelt att hoppa in i och matcherna framkallar både skratt och svordomar, men alltid ur ett positivt perspektiv.

Kommentera