Recension: They Are Billions [PS4]

They Are Billions släpptes förra året på Steam Early Access och fick snabbt ett rykte. Titeln blev för många ett favoritspel att streama på grund av sin blandning av realtidsstrategi, utmanande svårighetsgrad och slumpgenererade banor.

Det hamnade snabbt högt på försäljningslistorna och nu när spelet officiellt är släppt har vi fått en version till PlayStation 4 också.

They are Billions är den typen av spel jag vill gilla. Slumpmässiga banor och en utmanande svårighetsgrad är saker jag gillar. Framförallt när jag lärt mig kontrollerna och jag känner att det går bra i spelet beroende på att jag är bra och inte på grund av något annat. Därför kommer spel som Spelunky alltid ligga högt på min lista över favoriter.Lägger jag dessutom till RTS-genren vilken jag tycker är underskattad, finns det gott om saker som gjorde att jag borde gilla They are Billions. Tyvärr blev det inte så.

Spelet innehåller zombier. Väldigt många zombier…

Det beror framförallt på att BlitWorks, vilka översatt titeln till PS4, inte har gjort ett bra jobb. För det första känns hela spelet fult. Nu är visserligen They Are Billions ingen skönhet på PC men på en 65 tums tv ser det emellanåt riktigt illa ut. Grafiken ser inte alls bra ut av att bli så uppskalad som den blir. Men det är egentligen ett mindre problem; det stora problemet är kontrollerna.

Det erbjuds en väldigt gotisk atmosfär i spelet

De känns inte alls anpassade för PlayStation 4 och dess handkontroll. Allting känns klumpigt och ogenomtänkt. En knapp kan göra en sak men sedan inte alls reagera när jag vill göra samma sak igen. Det finns inget smidigt sätt att hoppa tillbaka i menyerna, vilket gör att jag hela tiden måste pausa och att allting tar alltid lite längre tid än jag hade tänkt. Styrningen känns också oprecis och det är svårt att placera ett objekt exakt där jag vill ha det. Istället blir det mycket fipplande och detaljstyrande för att få saker exakt där jag vill.

Det hjälper inte heller att det inte finns någon grundgenomgång eller instruktion. Jag förstår att They are Billions skall vara ett svårt spel och det har jag inget emot. Men när jag dör fem minuter in första gången jag spelar bara för jag inte har en aning om hur något fungerar, känns det väldigt frustrerande. Lite irriterande är också att vyn är snett ovanifrån och att kartan går inte att vrida. Därför ser jag inte alltid om jag placerat min mur rätt och har därför flera gånger dött på grund av detta. I ett spel med redan hög svårighetsgrad är sådana misstag i princip oförlåtliga i mina ögon.

Sedan är det en nedskuren variant vi får. Kampanjen som utlovades till den officiella releasen finns nämligen inte med här. I och för sig kanske detta inte är någon förlust med tanke på hur många som har klagat på utgåvan, men jag tycker ändå att det är riktigt dåligt att hela spelet inte har portats.

Jag vill gilla They Are billions. Det är ett spel som uppfyller alla mina tankar kring vad ett bra spel skall vara. Jag älskar både genren och svårighetsgraden. Men när det bara känns frustrerande på grund av att portningen inte är särskilt bra eller att spelet inte håller så hög kvalité som jag hade hoppats kan inte detta vara något som jag kan rekommendera till någon annan.