Recension: The Walking Dead: Michonne – Episode 1 [PS4]

När jag pratar om zombie-fenomenet The Walking Dead med mina vänner och bekanta, hamnar vi ofta i diskussionen om karaktärerna i serien. Det är ganska naturligt eftersom själva grundkonceptet i hela världen som Robert Kirkman skapat kretsar kring människorna och individerna snarare än de odöda. När jag ställer frågan om vilken karaktär som gjort störst avtryck i upplevelsen är det ett namn som återkommer väldigt ofta; Michonne.

Under tiden vi väntar på nästa säsong av spelserien, passar Telltale Games på att åter tända längtans eld i oss. Istället för att få småhistorier ihopbakade i ett paket, får vi nu en miniserie på tre delar som helt och hållet fokuserar på den mystiska skönheten Michonne och hennes äventyr.

Inte helt oväntat slängs jag rakt in i handlingen med brutaliteten som bara The Walking Dead kan erbjuda. Michonne använder sin machete för att hacka sig igenom en tät skog i en snurrig jakt efter två barn som verkar fly från henne – eller leder de henne mot något?

Inom kort blandas dröm och hallucination med brutal verklighet då de levande döda tränger fram i massor. Jag får äntligen möjlighet att utdela alla de kraftfulla och hänsynslösa attacker som jag uppskattar hos denna mystiska protagonist. Det visar sig att hon är lika effektiv med en machete som med en japansk katana, även om det uppenbarligen är mycket jobbigare att jobba sig igenom ett ruttet huvud med slöare vapen.

Striderna tar dock musten ur Michonne och hon verkar bortom all hjälp eftersom en större hord om ett hundratal odöda strävar åt hennes håll. Efter bara några minuter ställer spelet mig inför totalt orimliga val – något som börjar bli lite av ett varumärke för serien. Väljer jag pest eller kolera?

Med en svår attityd och ett vasst redskap klarar man sig långt!

Introduktionen till världen är som alltid grym och efter att ha gjort några hårslitande beslut, börjar berättelsen på riktigt. Michonne blir en del av en grupp överlevande som är övertygade om att människor lever säkrast på vatten. Teorin stämmer i stort men om du har läst Zombie Survival Guide av Max Brooks vet du, liksom jag, att det mesta är relativt när det kommer till överlevnadsteorier.

The Walking Dead: Michonne bjuder på en mängd minnesvärda ögonblick, trots att avsnittet tar slut redan efter ungefär två timmar. När jag ser tillbaka på allt som jag upplevt, känns det som att jag både har fått en djupare inblick i protagonistens karaktär även om jag påverkar de flesta stora beslut själv. Det är värt mycket för mig, eftersom jag upplever Michonne som en av seriens absolut starkaste och mest intressanta karaktärer.

På det grafiska planet har det inte hänt speciellt mycket; spontana hack i bildfrekvensen har jag vant mig vid efter att ha plöjt igenom samtliga spel från Telltale Games. De mer allvarliga problemen lyste dock med sin frånvaro, vilket gjorde att jag kunde fokusera totalt på den intressanta berättelsen som jag upplevde. Ljuddesignen känns överlag mycket bra; musiken påminner väldigt mycket om den som vi fick höra i Tales From the Borderlands (8/10), något som kanske låter udda men faktiskt fungerar mycket bra.

The Walking Dead: Michonne är ett måste för dig som tycker om serietidningarna, TV-serien, Michonne som karaktär eller om du bara vill drömma dig bort till en värld där livet alltid står på spel. Jag ser redan fram emot nästa avsnitt!