Recension: The Crew: Wild Run [PS4]

När The Crew släpptes för ungefär ett år sedan hade jag höga förväntningar på spelet, då det såg ut att återskapa många av de fantastiska bitarna jag älskade i Burnout Paradise. Visserligen levererade spelet en öppen värld full av utmaningar, men det föll en aning på att kvantitet gick före kvalitet.

I somras tillkännagav Ubisoft att expansionen Wild Run skulle bidra till grundspelets utbud med mer extrema fordon, som till exempel monstertruckar och dragrace-bilar. Frågan är ju dock om mer innehåll är lösningen på de problem som The Crew har.

En av de centrala nyheterna i Wild Run är en turnering som heter The Summit. Denna består av roterande kvaltävlingar varje vecka, och beroende på hur du placerar dig i kvalen har du möjlighet att vinna uppgraderingar till ditt vrålåk. Du har även möjlighet att kvalificera dig till en månadsfinal där du kan vinna ännu finare prylar till bilen.

Tävlingarna är sporrande eftersom du jämförs med andra spelare online, och det finns hela tiden incitament att nöta grenarna för att klättra några placeringar till. Problemet är dock att det hela är ganska snabbt avklarat, vilket leder till att spelandet istället förvandlas till väntande på att nästa kvaltävling sätter igång och detta kan du inte påverka själv.

Wild Run introducerar även motorcyklar i spelet.

Wild Run introducerar även motorcyklar i spelet.

De nya biltyperna görs, precis som tidigare, tillgängliga via inställningar som kan köpas via specifika återförsäljare som är spridda i spelvärlden. Här är det i synnerhet monstertruckarna som känns nya och fräscha eftersom tävlingarna fokuserar på att jaga poäng på diverse stuntbanor. Bilarna är av förståeliga skäl ungefär lika smidiga som kylskåp, men banorna är roliga att spela och det är en utmaning att hitta den optimala rutten som kan resultera i maximala antalet poäng.

Utöver monstertruckarna finns även dragrace och drifting, men dessa tävlingar känns inte lika underhållande. Dragrace handlar mest om tajming vid start, växlingar och optimal användning av lustgas, men jakten på hundradelar blir snabbt tröttsam. Drifttävlingarna är roligare, men jag har aldrig upplevt maken till sladdrig bilkontroll. Det känns som att alla körbara ytor har dränkts i flytande tvål och ibland är det snudd på hopplöst att hålla bilen under kontroll.

De nya tävlingssätten tillför en välbehövlig omväxling i The Crew, men med tanke på att det bara finns ett fåtal tävlingar åt gången som roteras enligt ett förutbestämt schema är det tillgängliga innehållet ganska tunt. Det känns lite som ett mobilspel där jag behöver vänta på att få lov att spela vidare, och det är en begränsning som inte passar speciellt väl.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.