Recension: Sony Platinum Wireless Headset

Headset är för mig numera en balansgång där jag alltid måste överväga vikt kontra mobilitet; trådat eller trådlöst. Fördelen med de trådbundna lurarna är att huvudet inte tyngs ned av batteriernas vikt och att jag slipper bekymra mig om jag behöver ladda dem eller inte. Nackdelen är att eventuella digitala effekter, såsom reverb och skräddarsydda inställningar uteblir helt.

Som ägare av Sonys förra iteration trådlösa ljudvidunder Sony Official PULSE Wireless Headset, har jag dock lidit av dess tyngd och inte kunnat fokusera så mycket på de finjusterade effekterna. Till min glädje fick jag möjlighet att utvärdera det nya headsetet som förutom ett vackert ”platinum” i produktnamnet, dessutom verkar mycket mer komfortabelt.

Jag börjar så smått med att spela igenom några musikstycken i Hatsune Miku: Project Diva X (8/10); ett solklart referensspel för mig när det kommer till ljud eftersom jag kan de flesta låtarna utan och innan. Här känner jag ganska omgående att lurarna inte levererar tillräckligt med tryck i basen för min smak. Jag kör om låtarna, men denna gång med mina Plantronics RIG 500HS (8/10) och faktum är att jag har svårt att höra någon tydlig skillnad, förutom att basen är något fylligare i Sonys lurar.

Jag går över till lite mer action-betonade titlar och känner mig för. Här upplever jag att ljudeffekter från till exempel skottlossning och andra korta ljud lyser igenom mycket tydligare i Platinum-headsetet än i andra lurar jag har provat. När det kommer till musik är jag dock återigen osäker på om jag märker någon skillnad.

Platinum-headsetet från Sony imponerar än så länge inte speciellt mycket, men allt ändras när jag installerar specialinställningarna till Uncharted 4: A Thief’s End (10/10). Här har utvecklarna själva fått mixtra med lurarnas inställningar för att leverera en skräddarsydd ljudupplevelse, och visst låter det fantastiskt bra.

Till och med Nate tycker att lurarna är vackra som en glänsande skatt!

Till och med Nate tycker att lurarna är vackra som en glänsande skatt!

Eldstriderna i spelet känns oerhört intensiva, där det känns som att kulorna verkligen viner om öronen på mig. Granaternas explosioner är skrämmande verklighetstrogna och överträffas egentligen endast av spelets tystare partier. När Nathan och Sam håller på och småpratar under tiden de utforskar ett grottsystem, känns det faktiskt som att jag är där med dem. Reverb-, EQ- och filterinställningar är justerade till perfektion och gör mig faktiskt riktigt imponerad.

Hur mycket jag än vill behålla detta headset på huvudet, lider det dock av samma problem som sin vibrerande farbror PULSE Wireless Headset; det är alldeles för tungt för mig. Efter ungefär en halvtimmes spelande känner jag tydligt av hur huvudbandet pressar mot min skalle. Efter en timme börjar jag uppleva något som känns som huvudvärk och då beslutar jag mig för att lägga lurarna åt sidan, även om jag vill fortsätta att spela.

Det kan ju vara så att jag inte har en tillräckligt tålig skalle för att klara av trådlösa headset, men jag tycker ändå att Sony borde kunna utforma det lite mer ergonomiskt. Jämfört med PULSE, är dock detta ett stort steg framåt både när det kommer till användarvänlighet och komfort. Knapparna känns något enklare att nå och är placerade på bättre, mer intuitiva ställen.

Smakar det, så kostar det. För spelaren som är van vid tunga headset och vill ha en riktigt välproducerad ljudupplevelse i de stora titlarna, behöver punga ut med närmare 2000 kronor, något som jag tycker är lite väl mycket. Personligen föredrar jag ett något klenare headset som är trådbundet; då slipper jag dessutom att få ont i huvudet för den utgiften.

2 kommentarer
  1. Alestes Alestes
    • Martin Svennberg Martin Svennberg

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.