Recension: Sébastien Loeb Rally EVO [PS4]

Rallyspel är en del i motorsportsgenren som inte riktigt når samma stora målgrupp jämfört med mer traditionella racingspel som Gran Turismo-serien, men där upplevelsen ändå är annorlunda och lockande.

Det faktum att du byter ut breda asfalterade banor mot något som ibland knappt går att kategorisera som motionsstigar, men ändå håller hisnande hastigheter, skapar en stress och spänning som är svår att återskapa på stängda tävlingsbanor.

Sébastien Loeb, vars namn pryder spelets titel, är en av sportens utövare som har lyckats nå närmast legendarisk nivå i rallyvärlden.  Han har nått stora framgångar sedan slutet av 90-talet och en stor del av spelet cirkulerar runt hans vägen till stjärnstatus. Ett av de huvudsakliga spellägena tar upp stora milstolpar i Loebs karriär och varvar filmade intervjuer med att du får köra de lopp som diskuteras i filmklippen. Det är ganska intressant om du är en fan av sporten, men det är lite väl torrt om ämnet inte tilltalar dig.

Det mest omfattande läget är dock karriären där du får börja från grunden och jobba dig upp genom ihärdigt tävlande. Här får du delta i allt från typiska punkt till punkt-lopp till rallycross-tävlingar för att samla ihop pengar och renommé, som i sin tur leder dig till svårare och mer omfattande tävlingar. I början är punkt till punkt-loppen enbart en fristående sträcka, men de utvecklar sig senare till flera etapper spridda över flera tävlingsdagar och olika tidpunkter på dygnet.

Den svenska landsbygden gör sig tydligen bra för höga hastigheter.

Efter varje tävlingsdag får du en viss tidsperiod på dig att ta hand om reparationer på bilen, något som i princip är ett måste med tanke på den ogästvänliga terrängen och de höga hastigheterna. Här måste du tänka taktiskt med hur du tillbringar din tid. Reparationerna är viktiga för bilens prestanda, men om du överstiger de 60 minuter du har blivit tilldelad kommer strafftid att läggas till på din körtid, vilket kan göra att du tappar placeringar. Detta skapar en konstant avvägning mellan att köra aggressivt under etapperna och eventuellt få straffminuter för extra reparationer, eller att köra mer defensivt och hoppas att det räcker.

Som i de flesta bilspel finns det en rad olika hjälpmedel att använda sig av för att underlätta körningen om du inte är expert, och i detta spel behövs de verkligen. Jag hade länge stora problem att hålla bilen under kontroll och har egentligen fortfarande inte fått riktig koll på handbromssvängar. Även med dessa handhållningsfunktioner aktiverade är spelet fortfarande relativt svårt om du inte är hemma i rallyspel sedan tidigare.

Ett par sekunder senare har jag parkerat bilen upp och ner i diket.

En av titelns starkare punkter är omväxlingen när det gäller banor. Du får möjlighet att köra i allt från de snöiga, värmländska skogarna till de välkända serpentinvägarna på Pikes Peak i Colorado. Varje område har ett gäng olika etapper att köra, och flera av dem är långa och utmanande. Poängen med rallysporten är att väldigt mycket händer på dessa sträckor, vilket är anledningen till att en kartläsare behövs. Det är snudd på omöjligt att memorera alla dessa sträckor helt utantill.

Att lära sig lyssna på kartläsaren samtidigt som du försöker hålla koll på en bångstyrig bil på en halkig grusväg är dock en sak som kräver lite övning. Jag lärde mig till slut att snappa upp specifika nyckelord för att vara bättre förberedd på vad som väntade bakom den där blinda svängen.

Om det är något som Sébastien Loeb Rally EVO lider av, är det att det har en allmänt tråkig presentation. Det finns ingen personlighet i spelet bortsett från intervjuklippen med Loeb, som jag nämnde tidigare. Körkänslan är absolut kompetent, men karriärlägets arbiträra poäng som går upp när jag vinner tävlingar är inte något som håller mig kvar i spelet. Flerspelarläget kan eventuellt förlänga din upplevelse om du har goda vänner att tävla mot, men annars är det ett spel som fungerar bäst i kortare doser.