Recension: Persona 5: Dancing in Starlight [PS4]

Persona 5 (10/10) kan mycket väl vara världens bästa rollspel. Det erbjuder allt från spännande handling och livfulla karaktärer till underhållande spelmekanik samt bländande inramning och är så nära perfektion man kan komma. Detsamma gäller även musiken. Det är därför riktigt kul att Persona 5, precis som sin föregångare, nu får ett sidospår i form av ett musikspel där våra favoritkaraktärer får svänga sina lurviga till härliga remixer av de fantastiska låtarna vi minns från fantomtjuvarnas underbara äventyr.

Precis som i Persona 4: Dancing All Night (8/10) och de flesta andra musikspel gäller det att tajma rätt knapptryck i takt till musiken. Är du bekant med genren bjuds du med andra ord inte på några revolutionerande nyheter. Det gedigna berättelseläget från förra dansspelet har dock plockats bort för att själva dansandet ska hamna mer i fokus, vilket fungerar riktigt bra och gör att tempot håller en betydligt snabbare takt.

Varje låt har anpassats efter de olika karaktärernas personlighet och dansstil, men den här killen är lite utav en Joker i leken.

Givetvis erbjuds en hel del dialog ändå. Denna låser du upp genom att lyckas med uppdrag som de olika protagonisterna vill ha hjälp med, till exempel att ”klara så här många låtar med briljant betyg” eller ”lyckas ta x antal perfekta danssteg”. Som belöning får du en social interaktion med respektive karaktär, vilket i sin tur låser upp nya scenkläder och annat bonusmaterial. Även om dialogerna aldrig når upp till samma höga kvalité som manuset i Persona 5, fungerar de ändå som ett kul avbrott mellan låtarna och även som en morot till att behålla dansskorna på även efter att ha klarat alla danser titeln bjuder upp till.

Största anledningen att jag fortsätter spela långt efter att ha lyckats norpa åt mig spelets platinatrofé är dock den briljanta musiken. Visst finns enstaka stycken som inte alls faller mig i smaken, men det finns betydligt fler remixer i alla tänkbara genrer som gör mig så glad att jag spelar dem flera gånger på raken. Att svårighetsgraden går att skräddarsy på många olika sätt höjer dessutom omspelningsvärdet rejält, men jag är besviken på att det inte finns någon form av topplistor där jag kan jämföra mina poäng med andra spelare över nätet.

När Igor inte är på plats passar systrarna i The Velvet Room på att anordna danstävlingar för våra sovande protagonister.

Som vanligt när det kommer till Persona-spel är hela inramningen riktigt imponerande. Förvänta dig årets snyggaste inställningsmenyer, en sprudlande grafisk stil med härliga färger och så klart fantastiskt ljud. Har du spelat Persona 5, eller bara är ute efter ett underhållande musikspel, är Persona 5: Dancing in Starlight garanterat en hit som du lär spela på repeat.