Recension: NBA 2K15 [PS4]

När det gäller sportspel är EA Sports en dominerande utvecklare inom många sporter, men baskettronen har i många år tillhört NBA 2K-serien från 2K Sports. Förra årets upplaga vann dock mer på att det var det minst trasiga spelet på marknaden, med många problem med onlinefunktioner och raderade sparfiler – vilket jag själv upplevde några gånger.

NBA 2K15 har inte uppvisat samma problem mer än några problematiska dagar vid lanseringen som berodde på överbelastade servrar, något som åtgärdades relativt fort. Vad som däremot är ett återkommande tema i 2K Sports NBA-spel är den briljanta presentationen som närmast är ohotad av alla andra sportspel på marknaden.

Det finns inget annat sportspel som har lyckats med att få kommentatorer att låta så naturliga som de gör i NBA2K-serien och årets upplaga är inget undantag. Givetvis kommer du att få höra anekdoter om spelare ganska ofta om du spelar med samma lag hela tiden, men det är hur de framförs som är det mest imponerande. Skulle något imponerande ske i matchen under berättandet avbryter kommentatorerna historian för att sedan i princip sömlöst återvända till den när matchen lugnar ner sig igen.

281610-AS111[1]

Komplexa tatueringar och rejäla skägg är ett måste när man spelar basket.

För att höja känslan av att du spelar en TV-sändning startar varje match med ett kort studiosegment där TNT-analytikerna Ernie Johnson och Shaquille O’Neal diskuterar förutsättningarna för matchen. Tonen ska vara lite skämtsam, men det är tydligt att ingen av dem ville vara i inspelningsstudion med tanke på hur platt allting faller. Det är lite trist med tanke på att åtminstone Shaquille O’Neal brukar vara underhållande på riktigt.

Spelmässigt är skillnaderna och nyheterna inte banbrytande, men som vanligt när det gäller årliga upplagor av spel är det sällan troligt att utvecklare meckar för mycket med saker som fungerar redan. En välkommen nyhet är att det finns en mätare under spelaren du styr som dels visar hur duktig spelaren är på att skjuta från området han befinner sig i, samt ger dig en indikator i skottögonblicket för när du bör släppa iväg bollen. Det är hjälpsamt för spelare som jag, som inte är tillräckligt insatt i basket för att känna till var specifika spelare har sina favoritområden.

Det finns massor av olika spellägen i NBA 2K15, men den klarast lysande stjärnan i mängden är utan tvekan MyCareer. Det är i likhet med Be A Pro-lägena i EA Sports spel ett läge där du skapar en egen karaktär som du följer och utvecklar genom karriären, men det som ger lite extra krydda i MyCareer är att det faktiskt har vävts in en berättelse i det hela.

NBA-2K15-2K-Sports[1]

Hemligheten bakom att bli en bra basketspelare är att alltid avsluta med jazz hands.

Det är på inget vis en djup och engagerande berättelse, men det skapar en större helhetskänsla jämfört med att bara spela matcher. Mellan matcherna får du ta ställning till hur du ska bete dig mot lagkamrater, tränare och media, och det gäller att vara ödmjuk när det går dåligt för att slippa nöta bänk alldeles för mycket. Min väg från att få ett tio-dagars provkontrakt med Atlanta till en plats i startuppställningen med egen entrémusik var väldigt kul och tack vare berättelsen upplevde jag att det var lätt att hamna i ”bara en match till”-mentaliteten.

Din skapade spelare kan du dessutom ta med online för att spela matcher tre mot tre för att tjäna lite extra uppgraderingspoäng. Matchlobbyn för detta läge är ganska fyndig eftersom du går runt i en basketpark med flera planer och för att gå med i en match ställer du dig vid sidan av planen och markerar att du är nästa spelare.

NBA 2K15 är en otroligt polerad produkt som imponerar både visuellt och spelmässigt men för en total nybörjare finns det dock en del barriärer även om du kan reglerna. Styrningen kan emellanåt vara ganska komplex med många funktioner att hålla reda på och jag har tidvis fortfarande ganska svårt med försvarsspelet. Det är dock värt tidsinvesteringen att lära sig grunderna, i synnerhet om du har vänner att spela mot.