Recension: Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 [PS4]

För ett par år sedan när Ultimate Ninja Storm 3 dök upp blev jag väldigt positivt överraskad av spelet. Det berodde inte på att det var ett så bra fightingspel, utan mer för att titeln var det absolut snyggaste och snabbaste sättet att ta del av handlingen i de senaste mangaböckerna om vår envisa ninja med en niosvansad räv bakom örat.

Sedan dess har den avslutande boken med våra ninjor i blåsväder släppts. Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 sammanfattar därmed slutet av den oerhört långtgående mangaserien, som påbörjades redan år 1999. Följer du animen – som ännu inte är avslutad – kommer du alltså få slutet avslöjat genom spelet. Men det kommer att avslöjas med en så oerhört snygg inramning att du lär njuta hela vägen.

Har du aldrig hört talats om Naruto och hans vänner i ninjabyn Lövgömman kommer den stiligt återberättade handlingen verka helt obegriplig. Men då tillhör du också helt fel målgrupp. Är begrepp som Sharingan och Rinnegan däremot vardagstermer för dig lär du bli väldigt nöjd med det sista äventyret. Spelet är nämligen en ren hyllning till alla fans som följer serien, och innehåller mängder av nostalgisk fanservice i form nästan 100 spelbara karaktärer och tusentals sentimentala samlarobjekt.

De stora tredimensionella slagfälten ger stridsmekaniken ett extra djup...

De vida, öppna slagfälten ger stridsmekaniken ett extra djup…

Själva stridssystemet är rätt underhållande. Precis som tidigare ligger fokus på att överlista motståndaren med rätt typ av attack snarare än att memorera långa komplicerade knappkombinationer. Mekaniken påminner mycket om sten-sax-påse, fast där din position på de stora tredimensionella slagfälten också spelar en central roll. Det håller inte riktigt för att spela flera timmar i rad, men i kortare sessioner är det en häftig och lagom utmanande upplevelse.

Att kontrollen är enkel gör att jag lätt kan spela som vem som helst ur det överväldigande karaktärsgalleriet. Den enda skillnaden mellan de olika slagkämparna är oftast hur deras attacker ser ut, och inte hur du utför dem. Det kan kanske verka enformigt och ytligt, men för mig som läst serien blir det som en trevlig resa tillbaka i tiden när jag får återuppleva välkända ninjakonster som härstammar ur klassiska strider i mangat.

Aj! Här gjorde Naruto visst en riktig tavla, men han verkar ändå gilla Ramen...

Aj! Här gjorde Naruto visst en riktig tavla, men han verkar ändå gilla Ramen…

Jag är riktigt nöjd med titelns berättelseläge. Det är ganska lagom långt till skillnad från den utdragna anime-serien, bjuder på något så ovanligt som underhållande QTE-sekvenser och innehåller oerhört episka bataljer. Har du fortfarande inte fått nog när sagan är slut bjuds det även på ett rollspelsliknande äventyr fullproppat med sidouppdrag och nostalgi, samt flerspelarlägen både lokalt och över nätet.

Ultimate Ninja Storm 4 är ett skolboksexempel på hur man ska göra licensspel som tilltalar fansen. Det lyckas ständigt fånga upp de allra bästa sidorna ur mangaböckerna och innehåller mer bonusmaterial än vad som går att föreställa sig. Dessutom är det lätt att lära sig, kul att spela och så snyggt animerat att animeserien får se sig omsprungen flera gånger om.