Recension: Moonlighter [PS4]

Den lilla byn Rynoka har en uråldrig historia, där byns invånare har utforskat de närliggande templen i jakt på skatter för att kunna försörja sig själva. Befolkningen har två yrken; de äventyrslystna krigarna står för sökningen och försäljarna säljer de upptäckta råvarorna.

Spelet börjar med att huvudrollsinnehavaren Will har börjat undersöka ett tempel, men snart blir han överrumplad av en stor skara fiender och blir utslängd från grottan. Hans farfar berättar med en besviken ton att Will inte är en hjälte, utan den blivande arvtagaren för lokala butiken Moonlighter och beordrar sin sonson att sluta springa omkring i de mystiska ruinerna.

Moonlighter är ett äventyr med inslag av rollspel där jag får beskåda den tvådimensionella världen i fågelperspektiv. Mitt första intryck är att den grafiska stilen påminner starkt om The Legend of Zelda och det gör även mina besök i grottorna. Detaljrikedomen från pixlarna ger ett rent, fint utseende och omgivningens fornnordiska stil passar spelet utmärkt.

Äventyraren Link svingar sitt svärd i – hoppsan, fel spel.

Wills primära uppgift är att driva den ärvda butiken genom att sälja råvaror, men han måste själv bege sig in i grottorna för att leta efter saker för att tjäna pengar. Labyrinterna består av tre våningar och rummen ändras varje gång jag gör entré, vilket gör varje besök unikt.

Jag kan få artefakter från ihjälslagna fiender eller skattkistor, men min ryggsäck har begränsat utrymme och om jag blir dödad så blir alla insamlade saker borttappade för gott. Ibland måste jag fly från templet med hjälp av ett magiskt halsband, men tyvärr också för en liten avgift vilket är irriterande om jag behöver spara pengar.

Motståndet blir tuffare för varje våning eftersom monstren tål mer stryk och blir mer hotfulla. Det gör det spännande att leta efter saker i grottorna, men upplevelsen som skattjägare blir dock repetitiv och monoton i längden.

När jag återvänder till Rynoka och min butik får jag möjligheten att sälja mina nyupptäckta fynd, men det kluriga är att sätta rätt pris på produkten. Kundernas reaktioner visar tydligt vad de tycker, och jag gillar utmaningen att kunna tänka som en säljare och leka med priserna. Jag behöver också ha i åtanke att jag behöver gå i vinst för att kunna uppgradera butiken, köpa nya vapen och utrustning. Dessvärre blir dessa uppgraderingar oftast lite för dyra och det kan ta lång tid för mig att samla ihop en del stålar, vilket innebär fler besök i grottorna.

Ursäkta, har ni saurkraut? Hoppsan, också fel spel.

Jag kan också använda råvarorna för att skapa nya vapen hos smeden när han väl kommer till Rynoka. Det går dessutom att lägga till en önskad produkt i en lista, vilket är en briljant idé för när jag samlar in en viss sak i ryggsäcken är den markerad med en stjärna vilket betyder att den behövs till den utrustningen jag vill ha.

Moonlighter är underhållande och en bra hyllning till The Legend of Zelda, men detta indiespels största styrka hittar jag i min roll som affärsman. Det är kul att få se mina framsteg genom att låta butiken och byn växa efter de spenderade pengar jag kämpat hårt för.

Trots de brister jag nämnt tidigare i denna recension, är detta Kickstarter-projekt från utvecklarna Digital Sun en liten, skinande pärla.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.