Recension: Minecraft: Story Mode – Episode 7: Access Denied [PS4]

Telltale Games Minecraft-äventyr som ursprungligen var fem delar är nu uppe i sitt sjunde avsnitt av åtta och även om utgivningsföljden börjar likna något som Douglas Adams varit delaktig i, närmar vi oss slutet. Jag är fortfarande fascinerad över upplägget i Minecraft: Story Mode, där originalupplevelsen motsvaras av grundäventyret och de tillkommande delarna verkar vara inspirerade av det otal minispel som finns runt om i världen på internet.

Jesse och hennes kamrater börjar bli mer och mer frustrerade, eftersom den väldiga korridor av portaler de upptäckte i avsnitt fem inte leder hem utan till nya världar. Efter en mängd försök att komma vidare och hitta hem, är de nära att ge upp; det verkar som att de får tillbringa resten av sina liv i världar som de inte hör hemma i. Irritationen mellan karaktärerna är påtaglig och till slut tas ett beslut om att hoppa in i en portal som verkar lova en värld full av rödsten – där borde det finnas lösningar som hjälper dem hem.

Åh, nya vänner att konsum..ehh...välkomna. YAY!

Åh, nya vänner att konsum..ehh…välkomna. YAY!

Ord blir till handling och snart landar gruppen i en alldeles ny värld som verkar helt kal. Inte ett spår av rödsten så långt skärmen kan visa, eller ögat kan nå. Efter en liten stund stöter dock våra modiga äventyrare på en zombie som går omkring helt lugnt i solljuset, utan att brinna upp. Den beter sig dessutom väldigt udda eftersom den inte släpar med benen, håller armarna utsträckta eller stönar. Gruppen börjar undersöka zombien och upptäcker att den har ett lustigt implantat i skallen och verkar lyda någons order.

Mysterium efter mysterium uppdagar sig och snart upptäcker gruppen att de är indragna i något mycket större än portaler mellan olika världar. Vi introduceras ganska snart till den excentriska Harper, som förutom att vara en av ”De gamla byggarna”, dessutom verkar ha något otalt med datorentiteten PAMA; en betydande maktfaktor i världen. Tillsammans måste alla hjältar kämpa för sin överlevnad och för samtliga världars fortsatta existens!

Om inte Minecraft kommer till PlayStation VR, då får Minecraft VR komma till PlayStation!

Denna del av Minecraft Story Mode har ett avsevärt raskare tempo än förra avsnittet och jag känner mig betydligt mer engagerad i vad mina hjältar har för sig. I vissa sekvenser är det till och med att jag känner mig smått nervös inför vad som kommer att hända och har lust att bita på naglarna. Skådespelarinsatserna håller som vanligt toppklass och det enda som slår dem på fingrarna är ljuddesignen och rösten till PAMA. Här känner jag starka kopplingar till GLaDOS från Portal-serien, även om inte PAMAs intelligens är lika stor för tillfället.

I övrigt känns avsnittet välpolerat och snyggt, det enda som oroar mig en smula är att jag oftare och tydligare känner av hacken i bildfrekvensen som alla spel från Telltale Games bjuder på. Jag tycker inte att jag har upplevt dem lika påtagligt i de tidigare avsnitten och hoppas innerligt att det inte blir värre i framtiden. PlayStation 4-konsolen klarar ju av betydligt maffigare grafiska utmaningar, vilket gör att jag återigen hoppas att spelmotorn kommer att uppgraderas någon gång snart.

Avsnitt sju av Minecraft: Story Mode rekommenderar jag starkt, både till Minecraft-fantaster, Telltale-entusiaster och spelare som tycker om en kort men intensiv berättelse. Spänning garanteras, men glöm inte bort hackan och diamantsvärdet när du går igenom portalen!