Recension: Metal Wolf Chaos XD [PS4]

Den amerikanska presidenten, Michael Wilson, sitter i ett lite prekärt läge. Hans vicepresident, Richard Hawk, har mobiliserat armen och genomfört en massiv militärkupp. I ett försök att rädda landet från Hawks militära förtryck gör Wilson det enda han kan – han klättrar in i en gigantisk mekanisk robot och försöker ta tillbaka landet med övervåld och kitschiga ordvitsar.

Metal Wolf Chaos är ett halvobskyrt From Software-spel som släpptes för femton år sen till Xbox, dock endast i Japan. Med tiden blev det mer och mer eftertraktat och ses lite som en kultklassiker. Slutligen lyssnade någon på fansens önskningar och såg till att det till sist släpptes i lite förskönad version även i västerländska territorier.

Spelet är på gott och ont en aning svårt att ta på allvar, då bland det första som händer är att Wilson störtar ut genom ett fönster i vita huset i sin enorma stridsrobot. Det blir inte mindre overkligt eller surrealistiskt efter det. Med sitt mål klart för sig – ta tillbaka USA från Hawk – tar Wilsons resa oss igenom ett belägrat land. Vi får bland annat slåss mot en overkligt stor attackhelikopter i Grand Canyon och en massiv kanon uppbyggd på fängelseön Alcatraz.

Det här hade kunnat vara en Nicolas Cage-film, men icke.

Det är väl tyvärr under själva spelet som det mesta fallerar – det känns som ett gammalt och hyfsat lågbudget-spel i grund och botten. Styrningen är osmidig, striderna känns definitivt inte som From Software i sitt esse, utan väsentligt långsammare och mekaniskt klumpiga. Trots att jag kan forska fram och bestycka min stridsrobot med allehanda fräcka vapen så känns det helt enkelt inte kul att manövrera och strida. Det är kanske en medveten baktanke som utvecklarna har haft, att krig och strid inte ska känna glamoröst, men det skulle i så fall gå helt stick i stäv med handlingen.

Uppdragen Wilson ger sig på utspelas i rätt sparsmakade miljöer, där en majoritet av tiden spenderas med att skjuta sönder vissa markerade torn samtidigt som horder av soldater, stridsvagnar och helikoptrar försöker skjuta sönder honom. Det känns som en märklig blandning av det sämsta med Drakengard och Earth Defense Force [4/10] och är tyvärr ljusår ifrån From Softwares väsentligt bättre jätterobot-serie Armored Core.

Att springa runt i en stridsrobot som USAs president och förstöra saker borde vara roligare än det är i Metal Wolf Chaos XD.

Trots vissa mekaniska brister så är Metal Wolf Chaos XD ett väldigt intressant spel, om inte annat för den extremt skruvade storyn. Att en megalomanisk psykopatisk ledare skulle frambringa inbördeskrig i USA och ställa till med totalt kaos känns ju inte som en helt främmande tanke i dagens samhällsklimat. Men jag är lite skeptisk till om oppositionen i dagsläget skulle kunna frambringa en hjälte i klass med Michael Wilson och hans stridsrobot.

Det är svårt att helhjärtat rekommendera Metal Wolf Chaos XD på rent spelmekaniska grunder, men den absurda handlingen, humorn och små glimtar av briljans här och där förklarar varför spelet fått en kultstämpel. Det mer än något annat försvarar spelets prislapp och relevans i dagens spelklimat. Nyutgåvan har putsats till lite ytligt, men i grund och botten känns det som ett spel från en helt annan era.