Recension: Mantis Burn Racing [PS4]

För några konsolgenerationer sedan var det vanligt att se arkadinspirerade bilspel med kameraperspektivet ovanför fordonen. Troligtvis handlar det mer om tekniska framsteg än designbeslut, men det gläder mig alltid lite extra att se att någon fortfarande tänker på denna nostalgiska racingnisch.

Engelska utvecklarna VooFoo Studios försöker återuppväcka denna subgenre med Mantis Burn Racing, och de har faktiskt kommit en bit på vägen.

Det mest omfattande spelläget som Mantis Burn Racing bjuder på är karriärläget. Här får du köra en serie lopp som successivt ökar i svårighetsgrad. I tävlingarna tjänar du ihop erfarenhetspoäng, pengar och inte minst uppgraderingar till dina fordon. Det finns dessutom speciella bonuskriterier för varje lopp som kan ge dig extra belöningar om du möter dem, och det kan handla om allt från att vinna loppet till att sladda en viss sträcka under tävlingens gång.

Loppen har ofta begränsningar på vilka fordon du får använda, och det finns tre stycken viktklasser som alla har vitt skilda för- och nackdelar. De lättare terrängfordonen är snabba på grusunderlag, medan de biffiga lastbilarna kan demolera delar av nivåerna för att skapa genvägar. Det finns en del tävlingar som inte har begränsar i viktklasser, och här brukar jag oftast föredra att hålla mig till terrängfordonen, trots att de flyger omkring som hala tvålar ibland.

Det stora dilemmat är om jag vill sladda mycket eller kvadda staketet.

Det finns ett onlineläge i spelet också, där du kan tävla mot andra spelare över PlayStation Network. Det har dock varit aningen svårt att hitta motståndare emellanåt, vilket är lite synd. Lyckligtvis finns det även ett lokalt flerspelarläge via delad skärm, och det är egentligen det bästa sättet att uppleva spelet med andra mänskliga spelare.

För att hålla spelet levande har utvecklarna även infört tidsbegränsade utmaningar som ändras varje vecka. Här erbjuds en serie kriterier som bestämmer fordonsklass, bana och slutmål, och sedan jämförs ditt resultat med andra spelare på en topplista. Det är ett bra sätt att skapa extra spelvärde, i synnerhet om du älskar att jaga bättre resultat.

En av de viktigaste bitarna i ett arkadracingspel är att styrningen är precis och fungerar i höga hastigheter, och det är faktiskt en av de starkaste fördelarna med spelet. Det dröjer inte länge innan mina långa, svepande sladdar genom svängarna sitter i ryggmärgen, och det känns riktigt givande när jag sätter ett felfritt varv. Ja, felfritt tills jag ser att det finns andra spelare på topplistan som har tio sekunder bättre varvtid…

Den tajta styrningen kommer till stor del från den fina prestandan i spelet, som hela tiden bjuder på 60 bildrutor per sekund. Grafiken är inte den mest komplexa, men nivåerna är ändå tillräckligt detaljerade för att se vackra ut. Spelet bjuder tyvärr inte på mer än ett fåtal nivåer, men de skiljer sig åt ganska mycket och skapar därför en hyfsad omväxling.

Här går det varken att sladda eller kvadda staket. Tråkigt.

Spelets stora svaghet finns på ljudfronten. Musiken är riktigt tråkig och enformig, i de kortare musikstyckena hörs tydligt brytpunkten där låten börjar loopa. Motorljuden är riktigt mesiga; de skulle lätt kunna misstas för symaskiner istället för de fartvidunder som de ska föreställa. Det är en besvikelse som blir mer och mer uppenbar ju längre du spelar.

Om jag ska vara helt ärlig hade jag inte alls detta spel på radarn förrän strax efter avtäckandet av PlayStation 4 Pro. Utvecklarna gick strax därefter ut med pressmeddelandet att det här är ett spel som kommer att rulla i äkta 4K-upplösning med 60 bilder per sekund på den nya konsolmodellen, och det är ju definitivt ett ambitiöst projekt för en så pass liten utvecklare. Nu är det ju förstås inget jag har kunnat testa i denna recension, eftersom jag saknar hårdvaran, men jag ser fram emot att se om de kan uppnå sina löften om knappt en månad när jag har en PS4 Pro på min TV-bänk.

Överlag är detta på många sätt ett bra spel som erbjuder ett ganska omfattande karriärläge och ett välkommet lokalt flerspelarläge. Förhoppningsvis kommer spelarbasen att växa till sig och skapa bättre förutsättningar för att hitta motståndare online, men i dagsläget bjuder det på en ganska trevlig upplevelse ändå.