Recension: Little Nightmares: The Depths [PS4]

När Little Nightmares (8/10) släpptes blev det snabbt en av vårens trevligare överraskningar. Malmöbaserade Tarsier Studios nöjde sig dock inte med detta, utan har även expansionskapitel i planerna, varav det första nu är släppt.

The Depths sätter spelaren i rollen som en annan protagonist, med händelser som sker parallellt med huvudberättelsen ombord på det skräckinjagande fartyget The Maw. Kan då denna expansion bidra med något markant för att göra upplevelsen bättre?

Första intrycket som expansionen gav mig var att det inte finns några direkta anvisningar om hur du startar upp denna nya berättelse. Efter lite bläddrande i spelmenyn stod det dock klart att det har dykt upp en ny ruta i kapitelvalsmenyn, vilket kanske är en lite märklig placering. Det skulle inte skada att faktiskt lägga till ett nytt menyval i huvudmenyn eller åtminstone peka spelaren åt rätt håll för att kunna uppleva innehållet.

När jag väl kommer in i berättelsen känns det mesta bekant. Jag har inte längre tillgång till tändaren som Six använder för att belysa mörkare regioner, men så småningom får jag tag i en ficklampa som fyller motsvarande funktion. Utöver det gäller samma typ av pussel, klättrande och hoppande som i huvudspelet, även om det känns som att det finns färre tillfällen med precisionshopp.

Miljöerna är utsökta, precis som förväntat, och även om ett par områden återanvänds från huvudberättelsen är en stor majoritet nydesignade och precis lika kusliga och detaljerade som tidigare.

Någon borde se över designen av miljön så att den faktiskt är lite mer anpassad för kortväxta.

Tyvärr finns det betydligt färre riktiga interaktioner med de otroligt skrämmande bosskaraktärerna i denna expansion. Jag gillade smygsekvenserna i grundspelet, då det var ytterligare ett element att hålla reda på under tiden jag försökte lösa ett pussel, och det skruvade upp spänningen ytterligare. Det finns inte lika många tillfällen då det finns påtaglig fara i The Depths, och när det väl uppstår är det sällan svårt att undvika.

Jag stötte dessutom på en del buggar under genomspelningen som gjorde att jag bland annat trillade genom golvet ett par gånger, och det är ju oftast ett irriterande sätt att dö när kontrollpunkterna inte är speciellt täta.

The Depths bjuder på en överlag stämningsfull och intressant upplevelse, men inget som känns nytt och fräscht jämfört med grundspelet. Det går dessutom att blåsa igenom på cirka en timme, vilket kanske är i det kortaste laget. Expansionen gör dock ett väldigt bra jobb med att sammanväva berättelsen med den från grundspelet, och det ska utvecklarna ha ett stort plus för.