Recension: Knowledge is Power [PS4]

En spelserie som jag har saknat väldigt mycket på senare år är frågesportskalaset Buzz. Hur denna fantastiskt simpla, men oerhört underhållande quizshow bara försvann för flera år sedan är för mig helt obegripligt, och inget annat frågesportsspel har hittills nått upp till samma härliga nivå där usel humor och snabbt uppradade frågor löst av varandra i ett välavvägt tempo. The Jackbox Party Pack kom förvisso nära, men jag trivs bäst med frågesport på svenska, vilket inte finns att tillgå där.

Knowledge is Power kom därför som en väldigt lovande överraskning. Estetiken och humorn påminner en hel del om Buzz och allt är på svenska. Att använda mobiltelefoner och surfplattor istället för plastiga specialkontroller är mycket smidigare och ligger helt rätt i tiden. Dessutom erbjuds roliga svarsvarianter på de mobila enheterna där vi exempelvis får sortera ord i sant eller falskt-högar på så kort tid som möjligt.

Allt börjar bra och mellan frågorna får vi chansen att göra det svårare för utvalda motståndare genom att använda elaka bonusföremål mot dem. Spelaren som svarar rätt på frågorna snabbast får alltid högst poäng, men då svarsalternativen bara visas på smarttelefonerna blir det genast väldigt jobbigt när en motspelare har kastat virtuellt slime över hela skärmen som jag måste gnugga bort för att ens kunna se svaren.

Det är ett roligt upplägg som ökar rivaliteten mellan deltagarna avsevärt, och bidrar till ondskefulla skratt när alla motståndare går ihop och slänger varsitt hinder mot stackaren som redan ligger sist i frågesporten. Allt är tillåtet, och så länge alla sex spelare kommer hyfsat bra överens gör det vilan mellan frågorna mycket roligare.

Det finns flera sätt att slöa ner ens motståndare från att svara rätt snabbast – vad sägs om att placera ut minor runt svarsalternativen eller plocka bort ett par bokstäver?

Tyvärr har momentet en stor baksida som dessvärre förstör hela spelet. Att välja vem som ska råka ut för hyssen inför nästa fråga, samt att se animationerna när vapnen används mot spelarna tar på tok för lång tid. Det ställs dessutom oftast bara en fråga åt gången mellan pajkastningsdelarna, vilket gör att fokuset på själva frågesporten försvinner.

Efter tio minuters spelande har det knappt ställts en handfull frågor, och det är trist nog ett väldigt dåligt betyg till ett frågesportsspel. Att frågorna i sig ofta är åt det lättare hållet ser jag inte som ett lika stort problem, men när vi får vänta alldeles för länge på att få en ny fråga tappar mitt sällskap och jag snart tålamodet och tröttnar på att se samma animationer om och om igen.

Det är riktigt synd. Hade spelets tempo bara skruvats upp några snäpp hade det här varit den självklara tronarvingen till Buzz. Istället får spelets kvalitéer aldrig riktigt blomstra, och efter tre till fyra omgångar är det ingen i sällskapet som känner för att spela Knowledge is Power igen.