Recension: Kingdom Hearts HD I.5 + II.5 Remix [PS4]

Square Enix får ibland oförtjänt mycket skit för att de till synes trampar vatten och återutger spel gång efter gång istället för att fokusera på nya spel. Skaran av Kingdom Hearts-fans torde dock vara så pass svältfödd vilket gör att all kritik mot de upprepade nyutgåvorna av de äldre spelen känns som att skrika i motvind. Men är spelen i denna samlingsvolym någonting att hänga i julgranen?

Få spel har haft en lika långdragen och hemlighetsfull utvecklingstid som Kingdom Hearts 3. Det har snickats, snackats och spekulerats om spelet ända sedan det andra spelet kom ut, men bekräftades inte officiellt förrän 2013. Och sedan dess har det varit ganska tyst på Kingdom Hearts-fronten, undantaget lite nyutgåvor.

Kingdom Hearts HD I.5 + II.5 Remix innehåller de första två huvudspelen i serien, samt de portabla sidospåren Chain of Memories, 358/2 Days (dock bara handlingen i cinematisk form), Birth By Sleep samt Re: Coded (även det i cinematisk form). Så allt i allt – fyra spel och två längre filmsekvenser.

Det här är dock inte första gången de ges ut på nytt – samlingar med samma namn släpptes till PlayStation 3 för ett par år sedan med i princip samma innehåll. Nytt för denna gång är dock att spelen förfinats ytterligare lite för att dra nytta av lite högre upplösning och texturkvalitet.

Lugnet före stormen?

Att försöka sammanfatta handlingen och karaktärsgallerierna i fyra bastanta rollspel i en och samma recension känns som en herkuleansk uppgift. I korta ordalag handlar berättelsen om en vacker övärld som invaderas av synnerligen, och bokstavligt talat, hjärtlösa fiender. Våra unga, modiga hjältar kämpar för vilda livet, och en av dem; Sora, besitter kraften att använda ett mytomspunnet vapen – ett nyckelsvärd. Vilda äventyr fortgår – hjälten slår snart följe med Långben och Kalle Anka och ger sig ut på en galen färd igenom ett sammelsurium av Disney-inspirerade världar.

Överlag är samlingen kompetent överförd från PlayStation 3 till PlayStation 4 – grafiskt sett är det rena, krispiga världar jag undersöker och uppdateringsfrekvensen håller sig stabil. Som en liten bonus till PlayStation 4 Pro-ägare drar spelet nytta av de extra hästkrafterna och stödjer 4K-upplösning med en uppdateringsfrekvens på 60fps.

Det rent spelmekaniska innehållet finns det däremot betydligt mer att säga om. De första två spelen (Kingdom Hearts och Kingdom Hearts II) har inte åldrats särskilt väl, och både handlingens seghet samt stridernas monotoni är intakt från originalet. Störde man sig inte på det då, är det kanske en mindre parentes i sammanhanget. Men efter att ha spelat den lilla teaser-episoden som var en del av Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue (7/10) känns det som rätt många steg bakåt. I både Chain Of Memories och Birth By Sleep förändrades stridssystemen en smula – mindre rent knapphamrande och mer strategiskt tänkande, tacksamt nog.

”Olyckshändelser är konstiga saker. Man råkar inte ut för dem, förrän man råkar in i dem.” – Ior

Det är lite synd att de mer experimentella titlarna (358/2 days och Re: Coded) inte fått den omarbetning de förtjänade, men då originalen släpptes till Nintendo DS ansågs det vara för mycket jobb att enkelt porta dessa till stationära konsoler utan pekskärmar.

Som en introduktion till spelserien, och som förberedelse inför det kommande Kingdom Hearts III är samlingen en perfekt startpunkt. För äldre fans av serien som redan köpt spelen åtminstone en gång känns det kanske som ett överflödigt inköp, men det går inte att sticka under stol med att det här är den tekniskt mest överlägsna återutgivningen av dessa spel. Och det är trots allt lite svårt att inte dra på smilbanden av kombinationen Square Enix-äventyr och Disney-världar, även för en härdad stofil som mig.

Kommentera