Recension: Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue [PS4]

Kingdom Hearts är kanske en av Square Enix märkligaste spelserier, åtminstone om vi ser till namngivningen av titlar och huvudvärken som uppstår vid försök att placera spelen i en kronologisk ordning. I väntan på en proper tredje del av serien har vi kommit fram till nästa remixade nyutgåva – Kingdom Hearts HD: 2.8 Final Chapter Prologue.

Kingdom Hearts fångade spelares hjärtan och fantasi redan 2002 när det första spelet lanserades till PlayStation 2. Blandingen mellan lättsamt actionrollspelande, Disney-karaktärer och gamla favoriter från Final Fantasy-spelen var lika självklar som briljant. En uppföljare kom ett par år senare och sedan dess har vi väntat på spelets tredje del men har fått nöja oss med en uppsjö av sidospår till diverse andra plattformar, alla med titlar obskyrare än de andra.

Kingdom Hearts HD 2.8 Final Chapter Prologue samlar ihop ett par av dessa och lägger till lite nyheter för att förbereda oss inför det kommande Kingdom Hearts III. Men vi tar innehållet i samlingen från början, i den ordning delarna bör avnjutas.

Sora är lika glad att se dig igen, som du är honom.

Kingdom Hearts 3D: Dream Drop Distance HD är det köttigaste stycket i samlingen, och är en nyutgåva av ett spel som släpptes till Nintendo 3DS för fem år sedan. Riku och Sora behöver bli bättre på att bemästra sina nyckelsvärd och får under resans gång genomgå prövningar, äventyr och gott om slagsmål. För första gången i ett Kingdom Hearts-spel dras det in karaktärer från ett annat spel Square utvecklat – det bortglömda och underskattade The World Ends With You. Glädjande nog har spelet porterats över bra till PlayStation 4, och problemen med kamera och kontroll som jag upplevde med föregångaren är fjärran minnen.

Kingdom Hearts χ Back Cover är kanske både den mest lätt förbisedda delen av samlingen. Kingdom Hearts χ är ett webbläsarspel som sedemera porterades till Android och iOS, men som av diverse anledningar inte nådde Europa förrän förra året. Back Cover summerar och expanderar handlingen i spelet med en timmeslång filmsekvens och innehåller en del viktig bakgrundsinformation som förtydligar seriens stundtals obegripliga handling samt kronologiska omöjligheter.

Men det är ju med handen på hjärtat ingen av de två ovanstående delarna som är det viktiga i samlingen. Den solklara höjdpunkten är nämligen Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage – ett helt nytt litet segment som handlar om Aqua från Birth By Sleep (PlayStation Portable), och utnyttjar delar av samma spelmotor som kommer att användas till Kingdom Hearts III. För första gången på väldigt länge, finner jag mig själv uppslukad av charmen Kingdom Hearts har. Att den korta episoden är fantastiskt vacker, har smidig och responsiv styrning och ett stridssystem som faktiskt känns bra är ett lovande tecken inför den kommande uppföljaren.

Come on Aqua, let’s go party…

Är det värt att spendera pengar och tid på dessa nyutgåvor? Det är en fråga som är svår att besvara, men Dream Drop Distance HD i sig är ett tillräckligt starkt kort för att ge en köprekommendation – det är trots allt det starkaste icke-numrerade spelet i serien.

Att Kingdom Hearts 0.2: Birth by Sleep – A Fragmentary Passage sedan bokstavligt talat stjäl showen är en ren bonus. Kan nu bara Tetsuya Nomura och hans team hos Square Enix få tummarna loss och ge oss det tredje spelet efter ett årtionde av väntan?