Recension: Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition

Slagsmålsspel är en lite bökig genre för mig, jag har diggat speltypen ända sedan jag och mina vänner hänfördes av Street Fighter II på Super Nintendo för drygt 20 år sedan. Problemet ligger i att just vänner med liknande spelsmak och tid att köra spelet lokalt hemma i soffan är ett absolut måste om jag ska få ut någon njutning av ett spel av den här typen.

Injustice: Gods Among Us Ultimate Edition gör sitt yttersta för att göra mig intresserad av att spela ensam. Det har ett ovanligt påkostat, om än ganska fjantigt berättarläge, där jag får spela som nästan alla karaktärerna i en historia som urspårat sträcker över flera dimensioner. Jämfört med andra slagsmålsspel är däremot berättelsen rena Shakespear och NetherRealm ska ha beröm för att de faktiskt lyckas väva in alla kända och okända DC Comics-figurer utan att det känns fullständigt absurt.

Dö, Batman! Dö!

Dö, Batman! Dö!

Utöver kampanjen finns det dessutom drivor av olika utmaningar att ta sig an i Battles och saker att låsa upp i S.T.A.R. Labs. Inget av detta lyckas dock hålla mitt intresse vid liv särskilt länge, det är i spelet mot mänskligt motstånd, där jag kan sno handkontrollen ifrån motståndaren när jag blir sur, som den äkta spelglädjen finns. Mycket riktigt lyfts upplevelsen när min polare kommer över och han är dessutom riktigt imponerad över hur stiligt och bombastiskt Injustice är.

Karaktärsgalleriet är brett och erbjuder något för alla smaker, däremot finns det en hel del figurer i DC Comics katalog som jag finner ytterst platta och ointressanta rent designmässigt. Balansen är hursomhelst god och det finns inga uppenbart överlägsna val, vilket givetvis är skönt och uppmuntrar till att testa lite av varje.

Den här striden mellan Harley Quinn och Solomon Grundy är jämnare än du kan tro.

NetherRealm har valt att frångå en del av det spelsystem de använde i sitt hyllade återuppväckande av Mortal Kombat. Blockknappen är exempelvis borta till förmån för det klassiska blocksättet ifrån Street Fighter där spaken dras bakåt. Utöver detta används ett intressant system för hur rundorna spelas där jag får behålla min hälsa från föregående omgång när jag nött ner min motståndare. Detta skapar en intressant dynamik där jag belönas för att dominera och plötsliga vändningar blir då också ovanligare.

Det som främst skiljer denna uppfräschade Ultimate Edition från originalet är samtliga nedladdningsbara karaktärer ingår. När det kommer till det rent visuella har det inte hänt särskilt mycket, allting ser bara lite skarpare ut. Det finns enligt mig inte någon poäng med att köpa denna version för den som redan har originalutgåvan. Däremot är det ganska enkelt att rekommendera PlayStation 4-ägare som uppskattar genren att plocka upp Injustice. Det är ett påkostat slagsmålsspel med fin balans och mycket kärlek till världen det är baserat på.