Recension: In Space We Brawl [PS4]

När onlinespelande kom igång på allvar i och med förra konsolgenerationen började allt fler utvecklare skippa lokala flerspelarlägen till förmån för onlinespel. Det förenklade ju möjligheterna att spela några matcher i ditt favoritspel utan att boka tid med dina vänner, men gjorde även spelandet lite mer opersonligt. I min mening är det alltid att föredra att krossa dina motståndare som sitter bredvid dig till skillnad från personen på internet som du inte känner.

Det är tydligt att det inte bara är jag som resonerar så med tanke på att många spel som fokuserar på lokala tävlings- och samarbetslägen har börjat dyka upp igen, i synnerhet från indieutvecklare. Populära spel som Towerfall: Ascension (8/10)Sportsfriends och Nidhogg  skakar liv i dessa gamla klassiska koncept och denna utveckling är väldigt välkommen.

In Space We Brawl är ett rymdspel som styrs som en typisk tvåspaksskjutare, och det är tydligt att det lokala flerspelarläget för upp till fyra spelare är den stora fokusen för utvecklarna. Det finns ett utmaningsläge som du kan spela själv, men det är knappast mer än en vägledning i grunderna av spelet. Det ska dock nämnas den inte är speciellt välgjord med tanke på att det finns totalt vansinniga spikar i svårighetsgraden som i princip fick mig att önska att spelets släpptes på skiva så att jag hade något att kasta iväg.

gameplay-3png-3a4823_960w[1]

Någon överkompenserar en aning med sin gigantiska laser.

Flerspelarläget är utvecklarnas huvudsakliga fokus och det består av lokala strider för upp till fyra spelare. Ni får välja en kombination av skepp och vapen där alla har diverse för- och nackdelar, till exempel att de mindre skeppen tål mindre stryk men är mer lättmanövrerade.

När alla spelare har valt sina kombinationer finns det en handfull olika arenor att strida på, och skillnaderna består av vilka hinder du behöver hålla utkik efter utöver dina fiender. Vissa platser har fler meteoriter än andra och vissa kan då och då frammana svarta hål som påverkar ditt skepp och dina skott.

Det finns flera olika skepp och vapen att låsa upp genom att spela både utmaningsläget och flerspelarläget, men i slutändan känns innehållet otroligt tunt. Jag kan se möjligheten att ha kul om du faktiskt har tre kompisar i samma rum, men det är ju långt ifrån alla som har dessa förutsättningar. Det roliga kommer dock att vara kortvarigt eftersom variationen är näst intill obefintlig, och när det finns betydligt bättre alternativ för lokala flerspelarlägen blir det svårt att motivera varför man ska spela In Space We Brawl.