Recension: Guitar Hero Live [PS4]

Denna höst har inneburit comeback för båda de gamla musikspelsgiganterna Rock Band och Guitar Hero, vilket har fått mig att börja interagera med plastinstrument igen för första gången på några år. Rock Band 4 (7/10) återfann delar av den gamla charmen, men föll en aning på att det kändes för bekant och saknade betydande nyheter.

Guitar Hero Live har dock fokuserat på att göra något nytt, och gör detta dels genom att ta ett par steg bakåt. Spelet är inte längre ett bandspel, utan fokuserar enbart på gitarrer. Själva gitarrkontrollen har också designats om och har istället för de klassiska fem strängknapparna nu sex knappar, men grupperade tre i bredd och två i höjd. Detta kastar om en hel del av den intränade koordinationen och skapar en ny intressant utmaning.

Kampanjläget är uppbyggt för att återskapa upplevelsen att vara gitarrist på en livespelning, och därför har utvecklarna gjort videoinspelningar från en scen med fiktiva band och en entusiastisk publik som visas medan du spelar. Beroende på hur bra det går för dig varierar mottagandet från både publik och bandmedlemmar, och det framkallar en hel del prestationsångest när alla buar eller skakar på huvudet åt dig.

Utbudet av låtar i detta läge är inte så värst imponerande, varken till antal eller sett till vilka stycken som är tillgängliga. Detta är ju dock väldigt subjektivt, men det hade inte skadat med mer omväxling och lite äldre musik också. En del märkliga musikbeslut, som till exempel Skrillex, sticker ut i mängden och kanske hade hört bättre hemma i DJ Hero som FreeStyle Games har legat bakom tidigare.

Om du lider av scenskräck kanske inte detta är ett spel för dig.

Gitarrkontrollen är en riktigt trevlig nyhet som faktiskt lyckas blåsa lite nytt liv i spelet på ett vis som Rock Band 4 inte lyckades med. Standardsvårighetsgraden har fungerat ganska bra för mig hittills men på högre nivåer är det väldigt utmanande. Min hjärna som är tränad med det gamla kontrollschemat slår emellanåt bakut när jag ställs inför vissa knappkombinationer, men det är en trevlig och välkommen utmaning som är ett litet steg närmare hur gitarrer fungerar på riktigt.

En annan storsatsning är Guitar Hero TV som är en tjänst som strömmar musikvideor dygnet runt i två olika kanaler. Dessa kanaler har ett roterande schema med olika musikteman, ungefär som MTV fungerade förr i tiden när kanalen faktiskt spelade musikvideor istället för att fokusera på gravida tonåringar. När du spelar dessa låtar jämförs du med andra spelare och beroende på vilken placering du hamnar på får du erfarenhetspoäng och en form av valuta som du kan spendera på diverse kosmetiska uppgraderingar.

Nu är det dags att hålla tungan rätt i munnen.

Valutan är även kopplad till en av de mindre trevliga bitarna av spelet. Låtarna som är kopplade till Guitar Hero TV-tjänsten går primärt enbart att spela när de strömmas i kanalerna, men du kan välja att spela specifika låtar genom att betala med en ”spelning”. Dessa spelningar går att köpa med valutan du tjänar in genom att spela de strömmade låtarna, eller via mikrotransaktioner. Detta innebär att du inte kan nöta specifika låtar du gillar utan att antingen spela väldigt mycket i de strömmade kanalerna, eller helt enkelt betala riktiga pengar. Detta är ett system som jag inte alls gillar eftersom jag inte tillåts att fritt spela de låtar jag tekniskt sett betalar för genom att köpa spelet.

Trots detta snedsteg är Guitar Hero Live ett välgjort paket som lyckas blåsa visst liv i genren igen. Utvecklarna har antytt att nya låtar successivt kommer att läggas till i Guitar Hero TV-tjänsten, vilket på sikt kan bredda de strömmade kanalerna som erbjuds i dagsläget men faktum kvarstår att affärsmodellen för denna tjänst inte är speciellt kundvänlig. Om du är sugen på ett musikspel denna höst och inte har investerat enorma mängder pengar i musik till Rock Band är Guitar Hero Live tveklöst det mest intressanta spelet av de två.