Recension: God of War III Remastered [PS4]

Kratos är arg. Han har varit arg i tio år nu genom sex olika spel och inget verkar få honom på bättre humör. Visserligen har hans situation konstant gått från dålig till sämre i hans interaktion med de grekiska gudarna, och han har till och med lurats att mörda sin familj. Det som har varit dragningskraften i God of War-serien under alla dessa år är hur Kratos väljer att tackla dessa motgångar, och det involverar oftast ond bråd död för hans fiender.

I God of War III tar spelet vid precis där tvåan slutar, med Kratos och titanerna klättrandes upp mot Olympen med målet att ha ihjäl Zeus. Vår protagonist har tröttnat på att vara en pjäs i gudarnas spel och beslutar sig för att det bästa sättet att få sin hämnd för allt elände är att gå direkt till källan.

Redan för drygt fem år sedan när spelet ursprungligen släpptes till PlayStation 3 var det en makalös uppvisning i vad hårdvaran kunde klara av när det gäller grafik. Episka strider utspelade sig i en skala som inte tidigare hade kunnat uppnås avlöste varandra och tillsammans med det etablerade och välslipade stridssystemet lyckades Sony Santa Monica leverera ett riktigt bra spel.

God-of-War-3-970x545[1]

Kratos är övertygad om att lejonhandskarna kommer att bli nya modet.

Nu när PlayStation 4-versionen är här är nyheterna jämfört med originalet ganska få och det märks att detta är en portning som Sony ville ha ut relativt fort. De centrala säljpunkterna för spelet är den högre upplösningen och bildfrekvensen, och detta gör faktiskt en hel del för spelupplevelsen. 60 FPS är alltid välkommet i stridssystem som kräver snabba reaktioner och det ger spelet ett välbehövligt flyt. Därför är det synd att det finns berättelsesekvenser som fortfarande är 30 FPS, och denna övergång skapar en märklig omställning.

En annan nyhet är det numera så populära fotoläget där du kan pausa när som helst för att ta vackra skärmbilder. Det finns en hel rad olika filter och effekter att applicera på dina fångade bilder och alla instagramkonstnärer kommer att känna sig relativt hemma här. Det som är lite trist är att du inte har fri kontroll över kameran, vilket begränsar användningsområdet en aning. Anledningen till detta är förstås att spelet använder sig av relativt fasta kameravinklar och om kameran kunde roteras fritt skulle vi få se delar av världen som helt enkelt saknar texturer och dylikt eftersom de inte är en del av spelet från början.

När till och med Kratos börjar med selfies är allt hopp över.

God of War III är ett bra spel men det är inte det bästa i serien. Det gör sitt yttersta för att distrahera spelaren med otroliga scener och sekvenser, men berättelsen håller inte speciellt hög klass i jämförelse med till exempel God of War II, vilket är min favorit i serien. Berättandet är långt ifrån det centrala i denna serie, det är jag medveten om, och Kratos har aldrig varit den mest sympatiska karaktären.

Det är dock extra svårt att sympatisera med hans problem i denna uppföljare eftersom han gör så många saker utan att bry sig om några konsekvenser för oskyldiga. Tidigare har han alltid haft en anledning till att slakta gudar och allehanda fiender som kommer i hans väg, även om det inte alltid är den bästa. Nu är det bara egoism och hämndlystnad som driver honom, och det gör det svårare att gilla denna spartanske krigare än vad det har varit tidigare.

I slutänden är det dock ett väldesignat actionspel som bjuder på en underhållande kampanj och ett flertal utmaningar att ta sig an efter du är klar med berättelsen. Spelet är fortfarande väldigt imponerande ur ett grafiskt perspektiv, vilket är talande för vilket åstadkommande det var för fem år sedan.

Det är lite svårt att rekommendera God of War III Remastered om du redan har spelat originalet till PS3, nyversionen har helt enkelt för få nyheter för att motivera ett nytt köp. Har du missat spelet sedan tidigare eller är ett stort fan av serien är det dock värt att kika närmare på.