Recension: Glass Masquerade [PS4]

Pusselspel är en genre som rymmer allt från äventyrsspel med gåtor och klurigheter, till att matcha lika symboler i grupper. Glass Masquerade är ett pusselspel i dess bokstavliga tolkning; du lägger pussel. Pusslen har oregelbundna bitar och bildar motiv av klockor i kyrkfönsterstil i tema baserat på 25 av världens länder (och Grönland).

Du kan välja att få ledtrådar för de första pusselbitarna för att enklare komma igång med ett pussel medan resten av bitarna visas som silhuetter runt spelplanen. När jag påbörjar ett pussel infinner sig ett lugn och varje pussel tog mig mellan fem och 20 minuter och passar perfekt som en paus från action och explosioner.

Klockornas form varierar och de klassiska räta pusselkanterna uteblir.

Den rofyllda musiken och stressfria speltempot passar perfekt för ett pusselspel av den här typen och jag har alltid tilltalats av turordningsbaserade spel där jag kan ta det lugnt och tänka efter. Till och med min spelskygge fru uppskattade att försöka lösa pusslen. Temat med kulturfenomen från olika länder tillför en dimension, och till och med lilla Sverige får vara med.

Kontrollerna är generellt bra, även om det ibland kan vara lite kinkigt att få pusselbiten på rätt plats och bitvis känns det som om skarvarna måste sitta perfekt för att det ska räknas. En annan liten detalj jag stör mig på är att silhuetterna är felroterade och att du måste plocka upp biten för att den ska roteras rätt och för att få se färgen. Jag förstår att det skulle bli för lätt om du fick se hela pusselbiten, men jag tycker att vinkelrotationen hade varit en trevlig kompromiss.

Banorna väljs från en världskarta där de svårare pusslen kräver en längre resa från starten.

Det är ett ganska lätt spel med lågt omspelningsvärde, även om den bästa tiden registreras och du kan spela om för att få en bättre tid. Det finns säkert de som kommer att argumentera om traditionella pussel egentligen ska klassas som spel, men oavsett om det är ett spel eller en upplevelse så har det absolut ett existensberättigande. Om du är en troféjägare, så bjuder spelet på en trofé per bana och en enkel, men tidskrävande platinumpokal när du är klar.

Glass Masquerade är ett supermysigt spel och helhetsupplevelsen kan jämföras med en avslappningsövning. Jag älskar den här typen av upplevelser och kastade mig hungrigt över pusslen tills de var slut.