Recension: forma.8 [PS4]

Italienska utvecklarna Mixed Bag har trots sin ringa storlek lyckats frambringa intressanta projekt. Jag spelade bland annat Futuridium EP Deluxe (7/10) betydligt längre än vad jag förväntade mig att jag skulle göra, och det var tydligt redan då att de har ett öga för finslipade spelmekaniker.

Med deras nya projekt forma.8 tar de ett steg mot den beprövade metroidvania-delen av spelmarknaden, och det innebär ju en utmaning för utvecklarna att lyckas göra verket till något eget istället för en karbonkopia av de många andra spelen i genren.

Spelet börjar med att ett gigantiskt rymdskepp skickar iväg en mängd sonder mot en planet, utan något direkt förklaring till varför. En av dessa robotar råkar snabbt ut för problem och kraschlandar i en ruin, och det råkar förstås vara vår mekaniska protagonist. Efter lite utforskande står det klart att du saknar några av dina färdigheter, och du måste leta upp andra sonder i spelvärlden för att kunna reparera och återaktivera dem.

Varken eldklot eller gigantiska arga växter är hälsosamma för vår lilla robot.

Det går fort att trollbindas av de vackra och mystiska miljöerna, och inte minst den atmosfäriska musiken. Miljöernas starka kontraster är väldigt slående och skildrar en totalt främmande värld som är intressant att utforska. Jag känner alltid att jag måste gå vidare med stor försiktighet eftersom jag inte riktigt vet vad som väntar mig runt hörnet, och planeten jag befinner mig på har gott om överraskningar.

Det finns en rad olika fiender som du stöter på under spelets gång, där alla har distinkta beteendemönster och kräver olika taktiker för att bekämpas. Bossarna är dock de riktiga höjdpunkterna när det kommer till strider, för de är sällan så pass enkla att du bara behöver dela ut så mycket skada som möjligt. De är istället upplagda som pussel där du behöver använda dina färdigheter, och även i många fall själva miljöerna, på specifika vis. Det är ett smart sätt att hantera bossar i ett spel som inte primärt är ett actionspel.

När du kommer vidare i spelet dyker det upp fler färdigheter som ger tillgång till nya områden, på klassiskt metroidvania-vis. Du kan även samla på dig prylar som du kan lösa in för mindre viktiga, men väldigt välkomna, uppgraderingar som till exempel högre hastighet på din lilla robot. Det lönar sig verkligen att utforska alla skrymslen och vrår, eftersom noggrannheten brukar belönas med någon form av uppgradering på sikt.

Självklart finns det orimligt stora spindlar som hindrar din framfart.

Pusslen är oftast väldesignade, och inte överdrivet invecklade. Det tar sällan speciellt lång tid att luska ut vad du ska göra för att lösa problemet du ställs inför, och det resulterar i en ganska bra balans mellan framsteg och utmaning. Spelet lider dock emellanåt av att du inte riktigt får någon indikation om vart du behöver bege dig. Vid några tillfällen när jag klarade av ett större pussel kunde jag inte se något logiskt nästa steg att ta, vilket resulterade i att jag fick flyga runt i princip hela kartan och prova mig fram. Det blev oerhört tröttsamt efter ett tag.

Forma.8 bjuder dock överlag på en väldigt trevlig upplevelse om du gillar pusselspel med lättare actionelement. Stämningen är av toppklass tack vare miljödesignen och den atmosfäriska musiken, och även om spelet har sina brister är det definitivt värt att kika närmare på.