Recension: Dragon Quest Builders [PS4]

Det händer inte speciellt ofta att någon blandar något gammalt med något nytt och framställer en helt ny produkt som är mycket bättre än de enskilda komponenterna tillsammans. Produktförädling är något som Japan är vida känt för, och i och med Dragon Quest Builders, tar Square Enix steget längre. Mot perfektion.

Konceptet vi erbjuds i denna titel är lika enkelt som det är genialiskt, och består i en blandning av tidiga Zelda-spel med Minecrafts överlevnadsläge. Världen där äventyret utspelar sig, är Alefgard, från de ursprungliga Dragon Quest-spelen, och där den onde Dragonlord har tagit makten. Människorna är spridda över världen, de kan varken bygga upp städerna igen eller försvara sig mot horderna av monster som finns överallt. Allt hopp ställs till en ny hjälte som precis anlänt och visar sig ha de krafter som krävs för att återuppbygga världen.

Det första som slår mig när min hjälte träder in i världen är hur fantastiskt vackert allt är, trots en påtaglig inspiration från det fyrkantiga Minecraft. Det känns omedelbart som en rejält högupplöst version av ett klassiskt Zelda-spel, även när det kommer till färgpaletten.

Jag uppmanas att leta mig framåt genom vildmarken, till något som ser ut som en förfallen liten by. Väl framme, visar det sig att min karaktär är den enda i hela världen som har förmågan att slå sönder material i världen och återanvända dem till att bygga upp byn igen, sten för sten.

Vad vore ett Dragon Quest-spel utan drakar?

Vad vore ett Dragon Quest-spel utan drakar?

Till skillnad från de japanska rollspel som jag är van vid, kretsar allt i Dragon Quest Builders kring att uppgradera staden genom att bygga nya hus, samla resurser samt skapa ny utrustning. Inte ett ord nämns om styrka, smidighet eller färdigheter och det känns så skönt, så befriande på något sätt. Jag får lov att fokusera på att utforska världen, justera planlösningar på byggnader och lära mig nya recept eller uppfinna nya vapen.

Berättelsen drivs framåt genom kortare uppdrag där det ofta handlar om att hitta nya material eller leta reda på något i världen. Hela tiden känner jag mig hemma i det jag gör, faktum är att jag stormtrivs! Om jag tänker tillbaka på alla spel jag spelat, har jag nog inte njutit av ett spel så här mycket sedan The Legend of Zelda: A Link to the Past.

I berättelsen händer det också med jämna mellanrum att vår lilla by hotas av en trupp monster. Det gäller då att uppgradera försvaret och se till att alla har så bra utrustning som möjligt innan striden initieras. Dessa bataljer fungerar även de som uppdrag och startar inte förrän de aktiveras av mig som spelare. Ju längre in i berättelsen jag kommer, desto svårare blir striderna och längre fram i spelet utmanas både min koordinationsförmåga och mitt strategiska tänkande.

Grunden till ett stabilt samhälle vilar i mina händer... vart lade jag min hamburgare nu igen?

Grunden till samhället vilar i mina händer… var lade jag min hamburgare nu igen?

En av de stora tjusningarna med Dragon Quest Builders är självklart att få se samhället utvecklas, men den bleknar i jämförelse med glädjen i att utforska världen. Till en början gäller det dock att leta upp mat och resurser, eftersom min hjälte måste äta titt som tätt för att kunna strida och bygga. Om hungermätaren blir röd, börjar hälsopoängen att minska; ingen hjälte utför stordåd på tom mage!

På natten ändras förutsättningarna då en del monster somnar och nya, farligare fiender äntrar scenen. Till en början rekommenderar jag starkt att du håller dig inomhus och sover på nätterna, men när din hjälte är någorlunda välutrustad, går det bra att jobba nattskift också. Minecraft-inspirationen lyser igenom återigen, och jag känner mig som hemma.

Efter att ha spelat igenom den första världen kan jag konstatera att det bara finns två små detaljer där spelet visar några som helst brister. Jag upplever det som att kameran inte alltid är programmerad för de trånga utrymmen som spelet bjuder på; det händer att jag bara ser konturerna på min hjälte när det är riktigt trångt. Sedan går det inte att ställa in den konfiguration på knapparna som jag önskar, något som innebär att jag måste lära mig den hårda vägen att jag hoppar med cirkel och slår med triangel; något som tar en stund att bemästra.

Självklart finns det fler världar att utforska, bygga upp och rädda från den onde draklorden. Varje ny iteration av äventyret bjuder på nya utmaningar, allt ifrån att det är svårare att hitta mat till betydligt tuffare motstånd. Trots att jag redan tillbringat många timmar med spelet och dess första utmaningar, återstår många fler kapitel i denna underbara saga för mig.

I vår betygspolicy står det att ett spel som får betyget 10 är ”ett nyskapande mästerverk som skapar en alldeles speciell känsla”, och det är en perfekt beskrivning av Dragon Quest Builders. Även om ingredienserna använts tidigare, är slutresultatet inget annat än fullkomligt lysande.

2 kommentarer
  1. Die Monger Thomas
    • Martin Svennberg Martin Svennberg

Kommentera