Recension: Castlevania: Requiem [PS4]

Jag har alltid gillat den legendariska berättelsen om familjen Belmont och deras roller som vampyrjägare. Kombinationen av arkadäventyr, klassisk skräckmytologi och ikoniska karaktärer har varit delar av den stabila infrastrukturen i Konamis spelserie Castlevania sedan 1986.

Nu har spelföretaget rest tillbaks i tiden och lanserat samlingen Castlevania: Requiem, där två av de mest mytomspunna titlarna sluts samman i full cirkel.

Dessa två spel är en gemensam berättelse, och tidigare Japan-exklusiva Rondo of Blood är den första halvan av Richter Belmonts anknytning till greve Draculas farliga slott. Den ondskefulle vampyrherren har återuppstått igen, med assistans av svarte magikern Shaft, som i sin tur kidnappat fyra kvinnor för att utföra uppoffringar till sin herre. Likt de äldre föregångarna bekämpar jag fladdermöss, skelett och andra monster med Belmontklanens mäktiga piska i bästa arkadstil.

Spyro gör ett gästspel men han verkar ganska grinig.

Rondo of Blood är vid första intrycket ett linjärt äventyr med en traditionell väg till bossen i varje bana, men jag upptäckte att spelet erhöll flera hemligheter undangömt i varje hörn. De alternativa vägarna till gömda banor gör utforskandet i Draculas slott intressantare. Förutom Richter går det att spela som djurvännen Maria, och hennes rörelseschema skiljer sig markant från den manliga vampyrjägaren vilket får mig att ändra strategier, främst i striderna.

Spelet är ett audiovisuellt spektakel av stilfull pixelgrafik och seriens bästa musik, där exempelvis Bloody Tears från Simon’s Quest i bana tre aldrig har låtit bättre. Dock vill jag uppmärksamma den brutalt aggressiva svårighetsgraden, där Konami placerat varje fiende med hög precision på rätt plats. Bossarna är dessutom mycket elakare än i de tidigare spelen vilket medförde att jag dog flera gånger av deras dödliga attacker.

Alucard vet hur man kopplar av med finess.

Det andra spelet i samlingen; Symphony of The Night, inleder med föregångarens slutstrid och därefter börjar ett banbrytande kapitel i hela sagan. Konami lånar utforskandet från Super Metroid och sammanväver det med Castlevanias vampyrpiskande actionsekvenser i ett rollspel. Uppoffringen av de äldre titlarnas linjära arkadstil är fortfarande en briljant idé tjugo år senare efter dess lansering till PlayStation 1997. Termen metroidvania inspirerade flera uppföljare, likaså plagiat, flera år efteråt – till och med än idag.

Den karismatiska Alucard är en svärdviftande halvvampyr vars uppgift är att stoppa pappa Draculas galenskap en gång för alla. Slottet är enormt och likt Rondo of Blood finns det gott om hemligheter att hitta överallt, och den briljanta bandesignen är helt i världsklass. Det är spännande att leta efter Alucards artefakter och slåss mot de gastkramande bossarna. Jag tycker om den detaljrika grafiken och den gråhåriga blodsugaren är elegans personifierad. Även soundtracket är enastående vackert, även om jag anser att föregångaren har lite bättre musik. Min enda invändning är att denna version inte har samma röstskådespelare från originalspelet, bland annat lyser Alucards djupa barytonröst med sin frånvaro.

Beelzebub är ett gigantiskt lik och tar förstaplatsen som vidrigaste bossen.

Trots att Castlevania: Requiem innehåller två toppspel, saknar jag lite extra innehåll. Ett stort konstgalleri med konceptbilder och ett ljudrum där jag kan lyssna på musiken vore fina beståndsdelar bakom kulisserna. Jag gläds dock av trofélistan vars utmaningar är lockande, men det är synd att Konami inte lagt till ett läge där jag får slåss mot alla bossar.

Denna samling är en kärleksförklaring till hela mytologin om greve Dracula och familjen Belmont. Rondo of Blood är äntligen på engelska, och att Symphony of the Night finns på PlayStation 4 ger bara ytterligare anledningar till att du bör spela kollektionen snarast – särskilt om du likt undertecknad älskar Castlevania.

2 kommentarer
  1. Kristoffer Nyrén Krille
    • Jerry Olsson

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.