Recension: Broken Sword 5 – The Serpent’s Curse [PS4]

En tämligen okänd tavla som blir stulen under en galleriöppning i Paris leder George Stobbart på en lång, mystisk resa genom ett Europa fyllt av konspirationer, bluffmakare och småtokiga människor. Broken Sword 5 – The Serpent’s Curse är lika kringligt och krokigt som en orm, visar det sig.

Mycket tack vare surfplattor och digital distribution så har äventyrsspelsgenren fått ett rejält uppsving på sistone, något som de smått legendariska Revolution Software med Charles Cecil i ledning har varit snabba med att försöka slå mynt av. Studion har existerat i en eller annan form sedan Amiga-tiden och låg bakom mästerverk som Beneath a Steel Sky och Lure of the Temptress. Och, såklart, den ordentliga långköraren Broken Sword som efter ett par års paus sedan det fjärde spelet nu återvänder med buller och bång efter en lyckad Kickstarter-kampanj.

George och Nico är tillbaks.

George och Nico är tillbaks.

Under äventyrets gång återförenas George med sin reportervän Nico och tillsammans ger de sig på att försöka lösa mysteriet med tavelstölden. Handlingen fortgår i ett sävligt, nästan för långsamt, tempo och små, små irritationsmoment med styrningen uppenbarar sig redan i början av spelet. Att översätta ett peka-och-klicka-spel till handkontroll utan att ge möjlighet att direkt styra karaktärerna känns till viss del gammalmodigt och det gör dessvärre även användargränssnittet för att hantera föremål och interagera med miljöerna.

Dock är det ett ganska trevligt spel att lunka omkring i. Karaktärerna som behöver förhöras och utfrågas har alla sina små egenheter och de mer kluriga gåtorna kräver ett visst mått av tänkande. Det handlar ingalunda om lika ologiska eller till synes omöjliga pussel som Monkey Island-serien gjort sig känd för.

Mannen som talade med getter.

Mannen som talade med getter.

Broken Sword 5 – The Serpent’s Curse är, trots utvecklarnas namn, inte en revolution. Handlingen är förvisso rätt intressant och efter en smått långsam start så når den till sist ett mer vettigt tempo. Det är dock lite trist att Revolution Software helt verkar ha missat hur andra utvecklare har förfinat och expanderat genren – vi kan ju bara se på hur väl Telltale Games lyckades förnya peka-och-klicka-konceptet med The Walking Dead. Broken Sword saknar karaktärstyngden och all form av konsekvensbaserad handling. Det är en ytterst linjär saga som berättas, och den är omöjligt att påverka i någon riktning. Men det är trots detta ett spel som passar väl tillsammans med en stor kopp te en regnig höstsöndag.

 

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.