Recension: Bridge Constructor [PS4]

Visst är det trevligt med udda spel, vars grundidéer ofta handlar om något helt annat än strider, racing eller sport? Jag söker mig gärna till annorlunda titlar som I am Bread (6/10), Goat Simulator (6/10) eller Virginia (8/10), just för att få en helt ny och fräsch upplevelse. Ibland är titlarna smått fantastiska och emellanåt endast en bit över genomsnittet för bra.

I min jakt på nya spel med ny spelmekanik fick jag möjlighet att testa Bridge Constructor, en slags simulator där jag rätt och slätt ska bygga broar. Spelets reklamfilmer har visat på en lagom portion galenskap och tokiga brobyggen, det kräver även en hel del kunskap om hållfasthet ska det visa sig.

Titeln har funnits flera år till plattor och smartphones, något som jag märker av redan när jag startar upp spelet. Grafiken är enkel och typisk för den ursprungliga plattformen; stora pekvänliga knappar och långa laddningstider skvallrar om att det är en portning.

Det ser lite vingligt ut, men det går säkert bra!

Mitt uppdrag består av att bygga broar, för att låta bilar och lastbilar ta sig över vattendrag eller djupa raviner. Till en början har jag bara material av trä för att skapa mina verk, men efter några nivåer utökas arsenalen till att omfatta vajrar, stål och hela brofundament. För att skapa lite motstånd i min framfart, får jag vid varje bana en budget som inte får överskridas.

Till en början är det väldigt enkelt att skapa mina brobyggen, och både person- och lastbilar färdas säkert över till andra sidan, och kan fortsätta sin färd. Ganska snart stegras dock svårighetsgraden och jag förbannar mig själv att jag inte höll mig vaken under fysiklektionerna i skolan. Hållfasthetslära var verkligen inte min starka sida då, och inte heller nu.

Receptet för framgång heter trianglar, eftersom denna form i många fall visat sig vara bäst på att fördela vikt och belastning. När jag väl kommit på detta, behöver jag bara lista ut hur denna triangulära styrka passar bäst för att bära upp en bro. Med hjälp av Pythagoras sats kommer jag ytterligare en bra bit in i spelet.

Ojdå, det kanske behövs mer trianglar här? STÄNG AV MOTORN!

Ojdå, det kanske behövs fler trianglar här? STÄNG AV MOTORN!

När jag närmar mig de sista öarna, är dock utmaningarna så pass stora att jag måste ta lite hjälp från andra mästerbyggare på internet. Efter att ha dragit inspiration av deras alster, öppnas en helt ny värld upp för mig i Brigde Constructor. Det handlar inte bara om att bygga broar och minimera antalet bilar som hamnar i plurret, det går även att minska kostnader väldigt mycket med hjälp av innovativt byggande!

Jag provar några galna projekt där jag enbart använder vajrar och trä; här blir broarna väldigt flexibla och ser ut att bågna under vikten. Det fungerar tydligen bra att inte alltid lita till stela konstruktioner där allt ska vara stabilt hela tiden. Visserligen sitter jag och biter på naglarna några gånger när mina byggen ser ut att vara på gränsen till att gå sönder.

För den som är intresserad av fysikpussel och hållfasthetslära, gör spelet något riktigt smart. När jag släpper på trafiken som ska korsa bron, visas hela tiden var belastningen är som störst. Rödmarkerade delar är överbelastade, orange visar hård belastning och grönt indikerar att allt är prima. I de stora konstruktionerna jag skapar, blir jag ibland förbluffad över att se vilka delar av bygget som påfrestas mest; det är sällan själva bron.

Efter att ha spelat igenom spelets samtliga nivåer, känner jag mig mätt för tillfället. Visserligen har jag fått nya utmaningar i att bygga starkare broar som ska hålla för stora tankbilar, men det lägger jag på hyllan tills vidare.

Om du förväntar dig gapskratt och dråpliga situationer med dina galna byggen, kommer du nog att känna dig smått besviken. Visst är det roande att se sina tokiga projekt misslyckas, där lastbilarna trillar mot sitt öde långt ned, men det känns snabbt gammalt. Är du dock intresserad av fysik, och söker ett tidsfördriv på PlayStation 4, kan jag eventuellt rekommendera titeln.