Recension: Borderlands: The Handsome Collection [PS4]

Borderlands-serien gör mycket rätt för att fånga min uppmärksamhet. Spelen erbjuder allt från intressanta miljöer och karaktärer till den klassiska Diablo-liknande spelmekaniken med slumpmässigt genererade vapen i ett väldesignat förstapersonspaket, och det bockar av många punkter på min lista.

I väntan på en uppföljare till PlayStation 4 får vi nu ta del av Borderlands: The Handsome Collection som innefattar Borderlands 2 och Borderlands: The Pre-Sequel, det vill säga spelen i serien som handlar om Handsome Jack.

Borderlands-spelen är i grund och botten designade som actionrollspel, vilket innebär att jakt på bättre utrustning, erfarenhetspoäng och sidouppdrag är tydliga faktorer i spelen. Du får välja karaktärsklass i början och alla har olika färdighetsträd som gör att du kan specialisera dig ytterligare från huvudinriktningen.

De olika klasserna har inga begränsningar på vilka vapen de kan använda, men skiljer sig nämnvärt på enskilda färdigheter som effektiviserar vissa områden. En pistolexpert kan till exempel använda raketgevär, men med rätt färdigheter kan du göra betydligt mer skada med pistolerna än vad andra karaktärer kan. Det finns med andra ord gott om utrymme för att specialisera dig efter smak och tycke.

borderlands-the-pre-seuqel[1]

Borderlands: The Pre-Sequel må ha den något svagare kampanjen, men kompenserar med laservapen.

Den klaraste förbättringen i detta nysläpp är bildfrekvensen. Både Borderlands 2 och Borderlands: The Pre-Sequel lider av en del prestandaproblem på PlayStation 3 som tidvis påverkar hur siktet och styrningen fungerar. Även om vi inte talar perfekta 60 bildrutor per sekund är det en tillräcklig förbättring för att göra spelet betydligt mer njutbart. Det lider dock fortfarande av att det tar sin lilla tid innan texturdetaljer uppdateras när du laddar in ett nytt område, men det är betydligt bättre än förr.

Som namnet antyder utspelar sig Borderlands: The Pre-Sequel mellan första och andra spelet, och följer Jack när han enbart var excentrisk, och inte den psykopatiska ledaren för Hyperion som han senare blev. Han är en väldigt välskriven och välspelad karaktär som balanserar mellan obehaglig och karikatyr på ett lysande vis. Förstås spelar även den underhållande robotmodellen Claptrap en viktig roll i båda spel, i synnehet i The Pre-Sequel där du faktiskt kan spela som en.

Borderlands 2 har i jämförelse en mer intressant kampanj som bjuder på lite mer djup och variation. Mycket av detta hänger på att Jack är fantastisk som antagonist och en karaktär som man verkligen älskar att hata. Båda berättelserna har sina klara höjdpunkter, men Borderlands 2 har definitivt en högre lägstanivå.

B1[1]

Undrar var man ska skjuta för att besegra denna boss.

Det finns kopiösa mängder sidouppdrag i båda spel, och oftast är de av de enkla ”hämta prylen”- eller ”döda fem stycken av den där fienden”-slagen. Trots fantasibristen i många av uppdragen fungerar designen eftersom skjutandet känns så bra och potentialen att hitta det ett nytt vapen hela tiden finns där. Det finns dock rejäla övertramp i uppdragsdesignen där man ska utföra en rad saker med tidsbegränsning, och de evigt irriterande eskortuppdragen.

Borderlands har alltid handlat om mångfald och The Handsome Collection är inget undantag. Förutom de omfattande kampanjerna får du även alla expansioner till både Borderlands 2 och Borderlands: The Pre-Sequel, vilket innebär ytterligare spelbara karaktärer och fler uppdrag. Redan utan detta extrainnehåll har du många timmars underhållning, vilket gör att det är en väldigt prisvärd samling om du inte redan har inhandlat allt till PlayStation 3.

Även om spelen går att avnjuta i ett enspelarläge är det varmt rekommenderat att spela tillsammans med vänner. Underhållningsvärdet ökar nästan exponentiellt och det är emellanåt tydligt att designen av spelen är med detta som grundtanke, på gott och ont. Jag körde igenom kampanjen i Borderlands 2 ensam och vissa strider är klart anpassade för att du ska ha hjälp, alternativt skyffla igenom alla sidouppdrag för att bli starkare. Detta skapar tyvärr en del frustration och borde kunna balanseras lite bättre.

Överlag är det ett utmärkt paket om du är ute efter en underhållande förstapersonsskjutare, och i synnerhet om du vill spela med vänner. Om du av någon anledning har missat spelen är detta ett perfekt läge att rätta till den situationen.