Recension: Bombing Busters [PS4]

Bomberman är en klassisk spelserie som har hängt med sedan tidigt 80-tal och har sett otaliga variationer och sidospår. Det ursprungliga upplägget var dock att försöka ha ihjäl fiender i en labyrint med hjälp av bomber och diverse uppgraderingar, och detta är något som thailändska Sanuk Games har snappat upp som grundidé till Bombing Busters.

Spelet har inte någon direkt berättelse utan ger sig rakt på bombandet. Du styr en robot som har bombläggningsförmåga och en brinnande vilja att utrota fienderna som vandrar runt i världen. Kruxet är att du måste se till att fienderna hamnar i sprängradien, något som inte alltid är helt enkelt. Nivåerna varierar från försök till försök, åtminstone de delar som du kan spränga bort. Det finns fasta punkter som inte påverkas av bomberna, och dessa finns alltid på samma plats.

För att underlätta jakten på fienderna finns uppgraderingar i form av ökad sprängradie, utökande av antalet bomber du kan lägga ut på en och samma gång och ökad hastighet på roboten. Den absolut viktigaste uppgraderingen är dock handsken som låter dig plocka upp bomber och kasta dem efter du har placerat dem. Faktum är att det oftast är ett måste att få tag i denna uppgradering för att klara banorna, redan tidigt i spelet.

bb[1]

Detta gör att spelet känns illa balanserat och frustrerande eftersom det i grund och botten handlar om tur istället för skicklighet när fiendernas förmåga att undvika bomber i princip kräver en bombmatta över halva nivån för att kunna få tag i dem.

Spelet är uppdelat i olika världar som skiljer sig åt på små men väsentliga vis. Första världen mjukstartar utan några direkta hinder bortsett från fienderna, men följs av en isvärld som bland annat skapar hål i marken som inte kan passeras mer än en gång. Du kan även hamna i snöstormar som hindrar din framfart genom att göra dig plågsamt långsam. Varje värld avslutas dessutom med en bosstrid men av någon anledning tvingas du inte att besegra bossen innan du får gå vidare. Misslyckas du några gånger tillåts du att fortsätta och rekommenderas att återkomma när du övat mer.

Bombing Busters är ett spel som ganska fort blir repetitivt. Varje värld bjuder förvisso på specifika variationer, men de är alldeles för små och få. Det finns även nya uppgraderingar till bomberna som kommer i senare nivåer, men oavsett så känns det som att handsken är avgörande för om du kommer att klara nivån eller ej.

Jag har inget emot att se tolkningar av gamla klassiska koncept, men i detta fall har utvecklarna inte vågat göra något eget med Bomberman-upplägget. Detta känns bara som en upputsad version av originalspelet, men som saknar charmen och inte minst saknar genomslagskraften eftersom allting känns gjort redan. Om de hade lyckats sätta en egen prägel på spelet eller införa en nyskapande mekanik hade betyget varit högre, men som det är nu känns det bara som återvinning.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.