Recension: Battlefield 4: China Rising [PS4]

Jag är en person som gillar väldigt många olika genrer, men att lira flerspelarlägen i förstapersonsskjutare var inte min kopp te efter att jag slutade spela i Counter-Strike i början av 2000-talet. Lite då och då kunde jag testa diverse titlar för att se om jag hade ändrat mig, men inget lyckades fastna. Förrän jag kom i kontakt med Battlefield: Bad Company 2.

Efter flera hundra timmar hade jag hittat mitt FPS-hem i Battlefield-spelen. De öppna fälten, mängden varianter av fordon och taktik var det som gjorde att jag bortsåg från Call of Duty och istället ville krama om svenska DICE. På senare år har konkurrenten kommit närmare och närmare, medan buggarna har fått större plats i det svenska krigsundret. Nu har det kommit till en kritisk punkt där jag vill påstå att jag inte längre är en flitig Battlefield-spelare.

I min recension av Battlefield 4 (8/10) varnade jag starkt för flerspelarläget och dess stora problematik. Det fanns massiva problem redan i lokala nätverk, något som fortsatte när butikerna började sälja spelet. Men istället för att totalfokusera på att lösa alla problem valde man att ändå fortsätta jobbet med expansionerna. Ja, tills nyligen då DICE gick ut med att de ska försena dessa för att kunna stabilisera slagfältet och ta bort de mest kritiska buggarna. Du vet, de som gör det i princip ospelbart.

Detta kan jag dock inte ta hänsyn till när jag ska recensera den senaste expansionen, China Rising.

China Rising bjuder på fyra nya banor att förundras över buggar på.

China Rising bjuder på fyra nya banor att förundras över buggar på.

I teorin är det, som namnet tyder, stort fokus på asiatiska miljöer. Fyra nya kartor, inklusive en mycket stor ökenkarta, två nya fordon, fem nya vapen och lite annat smått och gott är beståndsdelen i expansionen. Verkligheten ser dock ut annorlunda, för det enda jag får uppleva är den ena buggen efter den andra.

Jag vill så gärna bortse från detta och bara bedöma innehållet, men det går inte. Trots hela fyra uppdateringar och byte av servrar är det konstanta latensproblem, kraschar av både servrar och spelet, samt den ökända ljudbuggen som efter många om och men lyckades tas bort i föregångaren Battlefield 3. Det känns väldigt ironiskt att det fortfarande är ett stort problem för DICE. Lägg sedan till femtioelva andra buggar och du har till slut en soppa som jag inte frivilligt vill kasta mig in i.

Vår betygspolicy berättar kortfattat vad varje steg i skalan betyder, fast på ett ganska förenklat sett. När det handlar om Battlefield 4: China Rising känns det som att PlayStation 4-versionen sammanfattas alldeles utmärkt. Innan jag avslutar med det citatet vill jag bara uppmana dig att gärna hojta till när det går att spela flerspelarläget igen utan att åldras tre gånger så snabbt. Jag gillar faktiskt alla utsökta detaljer som finns gömda bland alla dessa buggar. Men just nu får jag och DICE ta en liten paus, då relationen inte är den bästa i dagsläget.

Så jag har egentligen bara en sak att säga:

1 – I princip ospelbart.

3 kommentarer
  1. macke86
  2. Kristoffer Nyrén Kristoffer Nyrén
  3. markopolo24254Mark

Lämna ett svar till Kristoffer NyrénAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.