X-Morph: Defense kombinerar tornförsvar med tvåspaksskjutare

Det klassiska tornförsvarskonceptet är ju ett beprövat upplägg för många taktiska spel, men är i min smak lite torrt och tråkigt i sitt grundutförande. Just därför lyckades X-Morph: Defense fånga min uppmärksamhet, då utvecklarna har valt att skruva upp tempot genom att kombinera de typiska elementen från genren med lite mer action.

Du får nämligen möjligheten att själv ge dig på fienderna, som ett komplement till de försvarstorn du placerar ut, och att döma av trailern lär det behövas så mycket eldkraft du bara kan åstadkomma för att få ner några av de gigantiska fienderna du ställs inför.

Alla som är vana vid tornförsvarsgenren kommer troligtvis att känna sig hemma i utplacerandet av enheter på spelfältet som visas upp i klippet nedan, men det som verkligen lockar mig är hur dynamiskt spelet ser ut att vara. Enheterna följer fortfarande en fast väg, men med tanke på att du har ett eget attackskepp att ratta, ser det ut som att tempot kommer att passa min smak bättre. Spelmiljöerna är dessutom förstörbara, vilket innebär rasande skyskrapor och exploderande byggnader när eldstriderna blir som mest intensiva.

Något exakt datum för spelet är ännu inte spikat, men enligt utvecklarnas inlägg på officiella PlayStation-bloggen ser det inte ut att vara speciellt långt borta.

Kommentera