The Surge demonstreras av utvecklarna

Tyska Deck 13 fick något av ett genombrott i samband med lanseringen av Lords of the Fallen, ett spel som visserligen är långt ifrån perfekt men som jag själv tycker fick lite orättvist mycket kritik från många håll. Med tanke på likheterna med From Softwares Souls-spel var det ganska lätt att ställa lite orimliga förväntningar på spelet, men det försökte sig på en del egna lösningar och idéer som var intressanta.

Under E3 visades deras nästa projekt, The Surge, upp och spelmekaniskt ser det ut att påminna en del om deras förra verk fast i en helt ny miljö.

The Surge utspelar sig i en form av postapokalyptisk science fiction-värld där robotdräkter hör till vanligheten för att utföra tyngre arbete. Du spelar som en nyanställd hos det gigantiska industriföretaget CREO, men något går förstås väldigt snett ganska omgående. Alla dina kollegor blir plötsligt otroligt aggressiva och du måste använda din nya mekaniska dräkt för att lyckas ta dig bort från faran och luska ut vad som sker.

En av de stora intressanta spelmekanikerna är att du kan fokusera din skada på specifika punkter och kroppsdelar, och detta är användbart av ett par olika skäl. Dels kan du utnyttja ömtåliga punkter på fienderna, men du kan även införskaffa nya typer av vapen och utrustning på detta vis. I trailern visas exemplet att en fiende har en hjälm som du skulle vilja ha, och om du hugger av den kan du tillverka en egen version av hjälmen. Det är ju åtminstone tur att vår protagonist slipper bära den hjälm som innehåller ett avhugget huvud.

Trailern visar även en hel del intressanta element när det gäller både strider, utforskning och hushållning av dräktens energisystem och det är inte omöjligt att Deck 13 kommer att kunna lyckas skapa ett mer polerat spel denna gång. Spelet kommer att släppas någon gång under 2017.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.