Kan LEGO Worlds bli nästa Minecraft-k(o)loss?

Att Minecraft i grund och botten bygger på LEGO, känner säkert alla till lika väl som att spelet har blivit en enorm succé över hela världen. Under 2016 sålde titeln i runda slängar 53000 exemplar – dagligen. Det var dock inte LEGO som låg bakom dundersuccén, utan ett pyttelitet, svenskt bolag som sedermera köptes upp av mjukvarujätten Microsoft för den nätta summan av 4,2 miljarder dollar.

Under tiden har imperiet Warner Bros. sett till att LEGO har blivit ett namn att lägga på minnet även när det kommer till konsolspel. Samarbetet med spelstudion Traveller’s Tales har gjort att klosslängtande spelare har fått sitt lystmäte tillgodogjort, ibland flera gånger om året. Titlarna har dock oftast kretsat kring äventyr och action, och inte så mycket byggarglädje. När LEGO Worlds nu släpps om några dagar, kan det dock bli ändring på det.

Alldeles nyligen visade utgivaren upp en trailer på vad som kan förväntas av den alldeles nya titeln. Efter att ha kollat igenom den några gånger upptäcker jag att jag plötsligt får tillbaka lite av den glädje som jag historiskt sett känt inför kommande LEGO-titlar. Självklart innehåller upplevelsen både äventyr och action, men det som gör mig mest intresserad är läget för att bygga.

Min spontana reaktion är att detta läge påminner om en del Populous, en smula Minecraft och en hel del om onlineäventyret Trove. Jag vet inte vad jag ska tycka om stilen i byggandet faktiskt och min förhoppning är att det blir mer granulärt än i tidigare LEGO-titlar. Jag vill gärna få möjligheten att bygga mina egna skapelser, snarare än att följa ett bestämt mönster, men inser också att det förmodligen inte går att uppfinna ett bättre ”gör-det-själv”spel än Mojangs mästerverk.

Redan på fredag släpps titeln till PlayStation 4, både fysiskt och digitalt. ”Blocka” dagen i kalendern, ”bit” ihop resten av veckan och ta ”plast” i kön. På fredag ”klossar” vi allt motstånd!

Kommentera