Fallout 4 och Skyrim kommer att få stöd för moddar och 4K

Ganska nyligen nämnde Bethesda i en intervju att det länge utlovade stödet för modifiering av Fallout 4 (9/10) inte kommer att bli av. Det antyddes att Sony ställde en del krångliga krav på funktionen, och att förhandlingarna strandade på grund av detta. Nu verkar det dock som att diskussionerna har återupptagits, vilket ledde till att Bethesda offentliggjorde goda nyheter under gårdagen.

Vi kommer att få se stöd för moddar i både Fallout 4 och den kommande nyversionen av The Elder Scrolls V: Skyrim. Som om inte detta var nog kommer vi även att få stöd för PS4 Pro i båda spelen.

Det finns dock en liten hake med moddarna, vilket troligtvis är en kompromiss för att slippa de kvalitetstester som Sony ville påtvinga Bethesda ursprungligen. Du kommer inte att kunna använda dig av externa tillgångar i dina modifieringar, vilket innebär att vi varken kommer att se Macho Man-drakarna eller Thomas the Tank Engine-drakarna i Skyrim. Det är förstås en tråkig begränsning, men jag kan delvis förstå varför Sony är rädda om sin slutna plattform.


Exempel på vad vi inte kommer att få se på PlayStation 4.

När det kommer till PS4 Pro-stödet är nyheterna betydligt godare. Nyutgåvan av Skyrim kommer till exempel att rulla i äkta 4K-upplösning, och kommer inte att använda den så kallade ”checkerboard”-tekniken som förklarades av Mark Cerny på PlayStation Meeting. Jag är dock försiktigt optimistisk inför detta, i och med att Bethesdas stora öppna rollspel sällan har haft en speciellt imponerande bildfrekvens på konsoler.

Även Fallout 4 kommer att få en uppdatering med stöd för 4K-upplösning, men i detta fall handlar det om checkerboard-rendering. Enkelt förklarat innebär det att hälften av pixlarna renderas, och resterande beräknas av en matematisk formel för att skapa en komplett bild av det hela. Jag hoppas dock att förbättring av bildfrekvens kommer att vara första prioritet, då detta bitvis var riktigt spelförstörande i nuvarande form.

Ett svar
  1. Alestes Alestes

Lämna ett svar till AlestesAvbryt svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.