Inför E3 2018 – Ubisoft

På många fronter har Ubisoft gått från klarhet till klarhet när det gäller deras stora spelserier på sistone. När vissa konkurrenter fördubblar sina satsningar på konsumentfientliga mikrotransaktioner, har Ubisoft istället lyckats hitta en bra balanspunkt där de släpper nytt material vilka faktiskt känns som vettiga tillägg till huvudspelet.

Detta har gjort att spel som Rainbow Six: Siege och For Honor (9/10), som båda i mina ögon lanserades med lite torftigt utbud på innehållsfronten, fortfarande lever och i hög grad frodas med en ständigt växande spelarbas.

Årets presentation kommer att vara den första på länge där Ubisoft inte lever under det omedelbara hotet från Vivendis uppköpsplaner. Denna röra är nu åtminstone uppskjuten på längre sikt, och det ska bli intressant att se om det kommer att skapa en annan, mer avslappnad ton.

2018 har redan varit ett framgångsrikt år för Ubisoft med lanseringen av det välgjorda Far Cry 5 (9/10). Även om jag är lite besviken på att de inte vågade gå riktigt hela vägen mot det ursprungliga konceptet de visade upp är det svårt att klaga på underhållningsvärdet. Kanske är det dags att visa upp något på expansionsfronten för spelet, då de redan har berättat lite om temat i de planerade extrakapitlen.

Framgångsmaskinen Massive Entertainment kommer troligtvis att få en stor del av scenen för att visa upp det redan bekräftade The Division 2. Första spelet är fortfarande populärt tack vare kontinuerliga uppdateringar och nytt material, och det ska förstås bli spännande att se hur teamet kommer att utveckla konceptet i uppföljaren. Jag gissar på att vi får se en etablerande trailer och en liten speldemonstration med det obligatoriska fejkade onlinetugget. Lanseringen blir förmodligen inte förrän 2019 dock

Beyond Good & Evil 2 visades ju upp förra året med en smått förbryllande trailer som inte alls hade den förväntade tonen från det älskade originalspelet. Vi kommer förhoppningsvis att få en mer givande presentation detta år, och gärna då en förklaring till varför det utspelar sig i en flerspelarvärld. Jag blir lite skeptisk till konceptet när det nämns utan något direkt sammanhang, men jag är redo att bli övertygad om utvecklarna har bra argument för det. Även detta kommer att släppas tidigast 2019, då det kändes som ett spel i ett väldigt tidigt utvecklingsstadium förra året.

I samband med läckan från kanadensiska Walmart dök det ju upp ett Splinter Cell-spel i deras sortiment också, och om du har följt mina årliga ”inför E3”-inlägg vet du att jag har haft detta på min önskelista ett tag. Det känns som upplagt för Sam Fisher att återvända denna höst, då han redan har gjort ett gästspel i Ghost Recon: Wildlands (8/10). Jag tror inte att de anlitar Michael Ironside bara för några enstaka repliker i ett sidouppdrag i ett spel från förra året.

Förra året visades det intressanta Skull & Bones upp på scenen, och verkade i praktiken vara de underhållande fartygssekvenserna från Assassin’s Creed IV: Black Flag (8/10), fast i en flerspelarmiljö. Vid tillfället fick det ett planerat lanseringsfönster under 2018, men Ubisoft har nu flyttat detta till tidigast 2019 eller eventuellt 2020. Det är möjligt att vi får se några kortare sekvenser på scenen, men det är tveksamt när de har skjutit upp det så pass långt i framtiden.

Assassin’s Creed gjorde ett starkt återtåg förra året efter att ha tagit paus från det årliga lanseringsschemat, och jag hoppades lite på att de skulle behålla lite mer utrymme mellan lanseringarna framöver. Det verkar dock inte vara fallet, då Assassin’s Creed Odyssey tillkännagavs förra veckan. Vi fick ingen information om lanseringsplanerna än, men troligtvis får vi se det framåt hösten. Jag har svårt att tänka mig att de visar upp det redan nu om de ska släppa det nästa år.

Spelet är enligt Kotakus källor placerat som en uppföljare till Assassin’s Creed Origins, fast utan Bayek och Aya. Skådeplatsen är Grekland, vilket förstås skapar många väldigt spännande potentiella scenarier. Odyssey ska tydligen även röra sig ännu mer mot rollspelshållet och införa dialogval, vilket kan bli intressant om det faktiskt påverkar själva berättelsen.

Jag har avslutningsvis förhoppningar om att se lite av Ubisofts nischade, konstnärliga sida också, och inte bara de stora hörnstenstitlarna. Jag vill se ett par spel med samma vision som ett Valiant Hearts, eller ett Child of Light (9/10). Det skulle göra Ubisofts presentation komplett i mina ögon.

Ubisofts presentation kommer att dra igång 22.00 den 11 juni.

Vad hoppas du att få se under presentationen?

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.