E3 2018 – Sammanfattning av Electronic Arts

När jag började skriva min inför E3-artikel för Electronic Arts hade jag stora förhoppningar på en stark presentation från utgivaren med det mest sargade ryktet från det senaste året. De hade mycket att bevisa för fansen, och de hade chansen att räta upp skutan när hela världens spelfans riktade ögonen mot dem.

Det var dock inte riktigt vad som hände. Mycket av presentationen var precis lika styltig som förra året, med lågt tempo och fokus på helt fel saker. Det saknades dock inte ljuspunkter helt och hållet.

Det hela öppnade med en uppvisning av Battlefield V, vilket visserligen fortfarande ser bra ut. Problemet är att i princip inget var nytt jämfört med avtäckningsevenemanget strax innan E3-mässan. Representanterna från DICE nämnde att de har en egen variant på det populära Battle Royale-läget på gång, vilket förvisso inte var någon större överraskning. Alla är ju ute efter att jaga Fortnite-pengarna nu.

En kort presentation av FIFA 19 fokuserade på att de nu har införskaffat UEFA Champions League-licensen, som hittills har varit Konamis trumfkort i Pro Evolution Soccer-serien. Det tillkännagavs inte direkt någon annan konkret information, men det är å andra sidan ett årligt sportspel. Det sker ju inte så hemskt omvälvande saker från år till år.

Min förhoppning om att vi skulle få se en skymt av Respawn Entertainments Star Wars-projekt slogs i spillror av självaste Vince Zampella, när han nöjde sig med att säga att spelet heter Jedi: Fallen Order. Planen är att släppa spelet framåt slutet av 2019, så jag får tålmodigt vänta vidare efter konkreta nyheter om detta spännande verk.

Det var dock glädjande att se en snutt av Unravel Two trots att informationen hade läckt i förhand. Det är oerhört vackert och stämningsfullt, och innovationen med två stycken sammanknutna Yarny-dockor ser spännande ut. Den stora överraskningen var dock att spelet var färdigt och släpptes samma dag.

Sea of Solitude visades också upp, som ett nytt tillägg i EA:s indiesatsning EA Originals. Det bjuder både på en vacker grafisk stil och ett intressant upplägg för att utforska känslor som ensamhet och utanförskap. Spelet har visserligen varit känt sedan tidigare, men i början av 2019 kommer vi att kunna spela det till slut.

EA:s stora satsning i år skulle dock vara Anthem, och efter förra årets lilla smakprov var ju förväntningarna ganska höga. De lyckades dock ta precis all vind ur sina egna segel genom att ha en otroligt långdragen intervjusektion med representanter från BioWare innan spelsekvenserna visades. Jag har inget emot utvecklarintervjuer, utan det är rentav riktigt intressant under rätt omständigheter. Detta saknade dock fingertoppskänsla ganska rejält.

När väl spelsekvensen satte igång tycker jag att wow-känslan uteblev en aning. Spelet är riktigt vackert, och jag är svag för actionrollspel där siffror flyger från fienderna du skadar. Jag fick dock inte riktigt någon övergripande känsla för vad spelet är, utöver kooperativa strider mot stora fiender. BioWare behöver leverera något riktigt bra, och jag vet inte om Anthem kommer att nå upp till dessa förväntningar.

Överlag var presentationen väldigt platt, tråkig och förutsägbar. Många av mina önskemål lös med sin frånvaro, och då tänker jag i synnerhet på Skate 4. Det skulle i princip vara öppet mål för EA om de ville vinna tillbaka lite goodwill från fansen, men nu är jag ganska övertygad om att det aldrig kommer att ske.

Något nytt Burnout-spel blev det inte heller, men det finns fortfarande en chans att det kommer att kunna ske nästa år. Ghost Games går ju på en tvåårscykel med sina bilspel, och det är kanske dags att ta en paus från Need for Speed-serien nu. Det är bara ett år kvar till nästa E3…

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att förhindra skräppost. Läs mer om hur dina kommentarsuppgifter behandlas.