Inför E3 2017 – Sony

Sonys presskonferenser under denna konsolgeneration har sannerligen hållit en skyhög klass på underhållningsnivån. De har lyckats bjuda på allt från överraskningar som har fått mig att tappa hakan, till presentationer som både har varit rappa och effektiva.

Alla löften har ju dock inte infriats, men det är ju också lite hur spelbranschen fungerar. Det är svårt att utveckla spel, och det finns väldigt många rörliga delar som måste klaffa. Känslan inför årets presentation är dock att de har stor potential att övertyga ännu en gång.

Sony har troligtvis ett riktigt packat lanseringsschema framöver, och det mest intressanta är egentligen att få reda på vad som släpps när. Vi har redan fått antydningar om att Days Gone kommer att vara på plats och att spelet kommer att ta upp mycket utrymme. Det känns därför sannolikt att få kommer att få spela detta senare i höst, och jag ser verkligen fram emot att se vad Bend Studio har i rockärmen. Miljön och stämningen är jag såld på, men jag hoppas verkligen att de har en bra berättelse och solida underliggande spelmekaniker att bjuda på också.

En av förra årets mest imponerande demonstrationer var utan tvekan God of War. De sedvanliga episka striderna fanns där, men det var en annan Kratos vi fick se. En mer samlad och omtänksam krigare är precis vad serien behöver för att börja om på ett nytt blad, även om det förstås är en tidsfråga innan han blir superarg igen. Det som demonstrationen visade upp antydde att det finns en ambition att berätta en mer nyanserad berättelse, och det är väldigt välkommet. Jag tror dock att detta spel i bästa fall kommer att dyka upp till våren 2018, även om det skulle vara trevligt att återförenas med Kratos redan nu i år.

Tystnaden har varit överhängande runt Shenmue III och nyversionen av Final Fantasy VII sedan offentliggörandet för två år sedan. Enligt uppgifter kommer dock båda spelen att hoppa över E3 i år, vilket börjar se lite dåligt ut med tanke på att Sony basunerade ut dessa spel som stora nyheter. Nu känns det snarare som ett kortsiktigt beslut att ställa sig bakom dessa titlar, och frågan är om de kommer att kunna behålla känslan av fanservice i slutänden.

Jag tror även att det är dags för en uppvisning av Spider-Man-spelet som tillkännagavs under förra E3-mässan. Det enda vi egentligen har sett är förrenderade konceptsekvenser, och jag skulle gärna vilja se vad Insomniac Games har sysslat med sedan dess. Förhoppningsvis kan de implementera flera av de riktigt härliga spelelementen från det Xbox-exklusiva Sunset Overdrive, som verkligen erbjöd en underhållande öppen spelvärld. Jag tror dock inte på en lansering förrän nästa höst.

Sucker Punch är en studio som i tysthet har jobbat på sitt nya projekt en längre tid nu, och kanske är det dags för ett tillkännagivande. Jag tror inte att det kommer att handla om en fortsättning på den välgjorda Infamous-serien, men med tanke på talangnivån som denna utvecklare besitter är jag övertygad om att de kommer att ha en riktigt trevlig överraskning på gång.

På överraskningsfronten känns det potentiellt lite tunt. Sony lyckades sparka in dörren rejält i denna kategori på PlayStation Experience förra året med The Last of Us Part II, men jag tror inte att vi kommer att se något i denna nivå på E3 i år. De flesta av Sonys stora interna utvecklare har redan tillkännagivna projekt, och det är därför svårt att se vad som skulle kunna få mig att tappa hakan i år. Förhoppningsvis betyder detta att Sony har kunnat hålla några stora hemligheter inför presentationen.

Sonys presskonferens kommer att hållas på sin vanliga tid, vilket innebär att du bör sätta klockan på väckning på tisdagen den 13 juni klockan 03.00.

Kommentera