Batman: Return to Arkham släpps tidigast i november

När jag senast skrev om den försenade Arkham-samlingen stod det klart att portningen till nya konsolgenerationen inte hade gått som smort och att kinesiska Virtuous Games behövde lite extra tid på sig att färdigställa produkten. Nu har källor till brittiska Eurogamer avslöjat att problemen kan vara djupare än vad som först befarats, och att det handlar huvudsakligen om svårigheter att få bildfrekvensen att vara acceptabel.

Nu ser det ut som att vi tidigast kommer att få se dessa nyversioner i november, men det kan mycket väl dröja till början av 2017 också.

En stor del av utmaningen är att utvecklarna inte bara måste porta spelen till en ny plattform, utan de arbetar även med att flytta från Unreal Engine 3 till Unreal Engine 4. Det är förstås en omfattande uppgift som inte görs med en handvändning, men det är ju tydligt att något inte har gått som planerat när spelen ursprungligen skulle släppas nu i slutet av månaden.

Jag hoppas åtminstone att slutresultatet blir bra eftersom både Batman: Arkham Asylum och Batman: Arkham City är spel av yppersta klass, och jag hade gärna velat spela igenom dem igen i mer polerad form. Lyckligtvis är hösten fullsmockad med spel ändå, vilket gör att även om samlingen skulle dröja till 2017 kommer jag ändå inte att sitta och rulla tummarna.

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.