Bandai Namco spikar planerna för tre nya spel

Årets första kvartal har verkligen börjat suveränt, med en hel uppsjö högkvalitativa spel. Och då har vi inte ens påbörjat mars månad, som i år är så fullsmockad att det är svårt att tänka sig hur vi ska ha tid för alla lovande spel. Bortom första kvartalet ser det dock fortfarande ganska oklart ut vad vi har att se fram emot, även om det börjar fyllas på med jämna mellanrum nu.

Just detta har Bandai Namco gjort, när de tillkännagav lanseringsplaner för tre av sina kommande spel.

Project CARS 2

Alla fans av racingsimulatorer kan se fram emot uppföljaren till det populära Project CARS framåt slutet av året. Något exakt datum uppgavs inte, då mycket fortfarande kan hända, men till hösten kommer du att kunna göra dig redo för realistisk bilsport. Spelet stoltserar med den största samlingen banor som någonsin har funnits i ett racingspel på konsoler, vilket förstås låter lovande. Förhoppningsvis är det inte enbart variationer på ett fåtal grundbanor, utan faktiskt unika upplevelser också.

Jag fastnade själv inte till hundra procent för första spelet, då jag tyckte att själva helheten i spelet var ganska steril. Körkänslan var det inte något fel på, men presentationen och karriärläget lämnade lite att önska. Det finns ju dock alla möjligheter att fixa detta i uppföljaren, då själva körandet trots allt är den svåra biten att fånga.

Impact Winter

Överlevnadsspel finns det ju ingen brist på nuförtiden, men trots detta verkar det finnas en målgrupp som ständigt hungrar efter nya upplevelser i denna genre. I Impact Winter har vår kära planet hamnat i vägen för en asteroid, och efter kollisionen har en intensiv och ihållande vinter greppat tag i den överlevande mänskligheten. Allt är dock inte hopplöst, utan det finns hjälp som väntar om du bara kan hålla ut i 30 dagar. För att göra detta behöver du förstås få tag i mat och resurser i den ogästvänliga miljön, samtidigt som du försöker hålla humöret uppe bland de andra överlevande.

Det är som sagt inte ett unik koncept, men jag gillar både upplägget och den trevliga grafiska stilen. Spelet kommer att släppas senare under 2017 till PlayStation 4, och jag har mina aningar om att en viss överlevnadsfanatiker i redaktionen kommer att följa detta med stor förväntan.

Get Even

På tal om beprövade koncept, har vi här ytterligare ett exempel på något som är återkommande. I Get Even får vi iklä oss rollen som en protagonist som vaknar upp i ett övergivet mentalsjukhus, och han kommer heller inte ihåg hur kan kom dit. Trots detta lite trötta upplägg ser det ut att kunna bli en lovande upplevelse, då spelet leker ganska mycket med att du inte riktigt kan lita på vad du ser. Utöver det kommer det att finnas ett intressant dynamiskt musiksystem, som kommer att följa spelarens handlingar. Det kan ju onekligen höja spänningen i situationerna om det används på rätt vis.

Bakom detta verk ligger polska The Farm 51, som bland annat gjorde Painkiller: Hell & Damnation, och det finns mycket talang i denna studio. Förhoppningsvis kommer spelet att leverera något som lyckas överglänsa det lite stereotypiska upplägget när det släpps den 26 maj.

Vilket av dessa spel ser du mest fram emot?

Kommentera