Månadens fråga: Är ”molnet” bra för spelindustrin?

Begreppen ”moln”och ”cloud” är något som de flesta känner till idag. Tekniken bygger på att vi som konsumenter eller företag kopplar upp oss mot en serverhall hos någon annan och åtnjuter olika slags tjänster, vilka levereras till oss via internet. Fenomenet har funnits ett bra tag nu och tjänster som PlayStation Network, Spotify eller Gmail har smugit sig in i vår vardag och släpper inte taget.

Fördelarna är många; uppladdning av sparfiler, förberedande nedladdning av spel innan de släpps och möjligheten att möta andra spelare i onlinematcher är företeelser som faktiskt är helt omöjliga utan molnet. Fysiska media såsom DVD och Blu-ray försvinner mer och mer från spelbutikerna, och det är självklart bra ur miljösynpunkt men är allt verkligen bara positivt med molnlösningar där mer och mer av våra spel och vårt data lagras någon annanstans?

Martin är återhållsamt positiv

Inte för att jag vågar spela det. Men jag vill ha möjligheten!

Inte för att jag vågar spela det. Men jag vill ha möjligheten!

Molnfenomenet har givit mig ett jobb som jag verkligen trivs med och jag tycker att det är fantastiskt vad jag kan åstadkomma på internet nu, till en ringa kostnad. Däremot känner jag mig en aning obekväm eftersom jag mer och mer inser att vi lämnar våra investeringar av spel i utgivarnas händer. Ta P.T. som ett exempel; en hyllad demonstration av ren och skär skräck. När Konami tog ytterligare steg mot vansinnet som kännetecknar bolaget idag, togs beslutet att avlägsna titeln helt från PlayStation Store. Spelare som egentligen var berättigade till att ladda ned spelet på nytt vägrades åtkomst och det enda sättet att komma över titeln idag, är att köpa en PlayStation 4 där spelet fortfarande är installerat.

Vad händer när en utgivare eller studio går i konkurs? Hur länge kan vi som spelare lita på att vi kan ladda ned titeln? Med tanke på hur mycket uppdateringar och tillägg som levereras via internet idag till spel leverade på fysiskt media, är visserligen frågan om någon går säker ändå…

Jesper ser inga alternativ

Praktexempel på automatisk molnlagring

Molnet är i min mening fortfarande inte ett entydigt uttryck där alla direkt vet vad det handlar om. I spelbranschen går molnanvändningen att dela upp i några olika kategorier. Molnlagring av sparfiler och inställningar, digital nedladdning och strömning och slutligen erbjudande av onlinetjänster som chatt, flerspelarlägen online och annat. När det gäller säkerhetskopiering av sparfiler som i PlayStation Plus är jag odelat positiv, jag ser inga som helst nackdelar med att mina sparfiler ligger i molnet.

PlayStation Store är dock lite mer av en gråzon. Jag använder tjänsten flitigt, men eftersom jag jobbar med IT-säkerhet minns jag väl hacket mot Sony och stölden av kreditkortsnummer och personuppgifter. Vore det inte för kortbolagens inställning att snabbt ersätta kortbedrägerier skulle jag köpa koder med kredit från butiker, men smidigheten vinner över säkerheten i det fallet. Strömning av spel tror jag fungerar med lite långsammare spel som strategispel eller äventyrsspel. Inte ens när jag fjärrspelar på mitt lokala nätverk fungerar det smärtfritt och jag har svårt att tro att strömning från molnet kommer att fungera bättre. Onlinespel med röstchatt är definitivt här för att stanna och de stora spelbolagen bygger enorma moln för att kunna tillfredsställa sina miljontals spelare.

I mitt jobb ser jag ofta baksidorna med det publika molnet, där en tredje part ges tillgång till hemlig data som endast skyddas av snåriga avtal och loggning av accesser. I spelbranschen är det bara i samband med användarregistrering och betalning som du riskerar din data, och jag tycker att fördelarna väger mycket tyngre än riskerna.

5 kommentarer
  1. Michael Bengtsson Michael
    • Martin Svennberg Martin Svennberg
      • Michael Bengtsson Michael
  2. macke86
    • Jesper Pettersson Jesper Pettersson

Lämna ett svar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.